Czatowali o biletach – ZTM Warszawa

Czatowali o biletach

Prezentujemy zapis czatu internetowego w sprawie nowej taryfy biletowej, która wchodzi w życie 16 sierpnia. Na pytania internautów odpowiadał dyrektor ZTM – Leszek Ruta.

 

Leszek_Ruta: Witamy wszystkich na czacie poświęconym zmianie taryfy biletowej.

 

Kris: Panie Dyrektorze, interesuje mnie bilet miesięczny na jedną linię. Jego likwidacja, moim zdaniem, to niegospodarność ze strony miasta: bilet w stosunku do biletu na wszystkie linie był stosunkowo drogi, ale jednak tańszy. Nie potrzebuję biletu na wszystkie linie, a zostaje zmuszony do jego zakupu.

Leszek_Ruta: Likwidacja biletu miesięcznego na 1 linię spowodowana jest pracami inwestycyjnymi w mieście i związanymi z tym częstymi zmianami tras.

 

artursz: Czy istniej możliwość zakodowania biletu dłuższego niż 90dni – np. dwóch dziewięćdziesięciodniowych kontraktów?

Leszek_Ruta: Istnieje możliwość zakodowania dwóch takich samych kontraktów – np. dwóch 90-dniowych ważnych w pierwszej strefie, lub dwóch 30-dniowych ważnych w obu strefach itd. Muszą to być dwa takie same kontrakty.

 

wola: Jaka jest zależność między zmianami tras a likwidacją miesięcznego biletu?

Leszek_Ruta: Bilet na jedną linię przy częstej zmianie tras nie spełnia swojej roli.

Kris: Kupowałem miesięczny na 1 linię i korzystałem z metra. W tym przypadku trudno mówić o zmianach trasy…

 

Jaroszek512: Czy jak kupowałem bilet w biletomacie, to mogę go również wymienić w POP?

Leszek_Ruta: Można zwrócić bilet zakupiony w biletomacie.

 

6454: Ile biletów kwartalnych można „nabić” na kartę za jednym razem?

Leszek_Ruta: Można kupić drugi bilet po aktywowaniu pierwszego.

 

niktor112: Ja mam pytanie dotyczące podwyżki cen biletów na 2 strefę. Czy ta podwyżka zwiększy prawdopodobieństwo utrzymania Wspólnego Biletu na następne lata w pociągach KM w kierunku Wołomina?

Leszek_Ruta: Podwyżka ma między innymi na celu utrzymanie obecnych zasad funkcjonowania Wspólnego Biletu.

Wuwua: Dlaczego w kioskach nie ma już biletów ze starej taryfy? Sprzedawcy tłumaczą, że ZTM nie dostarcza…

Leszek_Ruta: Prosimy o informację, w których kioskach brakuje biletów, z naszych informacji wynika, że nie ma takich sytuacji.

6454: Brak biletów w kioskach w okolicach skrzyżowania WOLA-RATUSZ!

 

wola: Czy podwyżki biletów nie spowodują zwiększenia korków w mieście? Kierowcy nie będą chcieli płacić więcej za benzynę i bilety…

Leszek_Ruta: W dalszym ciągu korzystanie z komunikacji publicznej będzie znacznie tańszym sposobem podróżowania niż korzystanie z samochodów prywatnych.

 

Kris: Prośba o odpowiedź w sprawie biletów miesięcznych na 1 linię. Odpowiedź Pana Dyrektora jest nie na temat.

Leszek_Ruta: Argumentem za ograniczeniem liczby rodzajów biletów, w tym za wycofaniem biletów na 1 linię było także uproszczenie taryfy oraz znikome ich wykorzystanie (np. bilet na 1 linię strefową – 0,02% ogólnej sprzedaży).

Kris: Panie dyrektorze, to nie ma żadnego znaczenia – jesteśmy zmuszeni płacić dwa razy więcej niż inni (podwyżka jest o 36%).

 

wox: Czy kartę można naładować przed podwyżką a aktywować we wrześniu?

Leszek_Ruta: nie ma takiej możliwości, kartę należy aktywować przed 16 sierpnia.

Wuwua: Dziś rano pytałam w kilku kioskach o bilet 40-minutowy w rejonie Tarchomina, skąd często jeżdżę do Centrum. Nie było w żadnym. Ostatecznie musiałam wykupić 2 bilety jednorazowe – na autobus osobno i na metro. Ciekawą politykę prowadzicie!

Leszek_Ruta: Proszę o konkretną lokalizację punktu sprzedaży.

ingrenczyn: Chciałem kupić bilet dobowy na Targówku. Nic. Musiałem kupować oddzielne!

 

wlodek: Witam. Mam ważny bilet 90-dniowy na karcie spersonalizowanej. Czy będę mógł wykupić jeszcze jeden bilet 90-dniowy przed upływem ważności obecnego biletu i kiedy mogę go aktywować?

Leszek_Ruta: Będzie Pan mógł. Przedłużenie nastąpi automatycznie.

 

Kanar: Panie dyrektorze, usłyszałem od kierowców, że podobno wg nowej umowy kierowcy nie będą musieli sprzedawać biletów podmiejskich czy to prawda? Jeśli tak to co to za podstawa?

Leszek_Ruta: Obowiązek sprzedaży biletów przez kierowców będzie utrzymany. Rozpatrujemy wprowadzenie w najbliższym czasie (tj. 2-3 lata) automatów biletowych we wszystkich pojazdach.

Kanar: Ale podobno ma być tak, że w związku z tym że bilety na 1+2 strefę są drogie, kierowcy ich otrzymali tylko po 15 sztuk i podobno mogą ich nie sprzedawać z powodu braku kasy fiskalnej czy czegoś. I podobno jest nawet porozumienie MZA-ZTM w sprawie tego, że nie jest wymagana sprzedaż biletów 1+2 strefa….

Leszek_Ruta: Bilety będą dostępne w pojazdach. Poza tym rozszerzamy sprzedaż przez Internet i przez telefon.

Włodek: Sprzedażą przez Internet i telefon nikt nie jest zainteresowany!

Leszek_Ruta: Temat kas fiskalnych w pojazdach nie dotyczy komunikacji miejskiej.

 

mayawel: O co chodzi z aktywacją 2 biletów na karcie miejskiej?

Leszek_Ruta: Żeby aktywować dwa bilety, pierwszy musi być aktywowany przed 16 sierpnia. Drugi aktywuje się automatycznie po zakończeniu ważności pierwszego kontraktu.

 

wola: A czy nie ma możliwości szukania dodatkowych środków z innych źródeł, np. skrócenie tras autobusów, ściąganie mandatów itp.?

Leszek_Ruta: Ściągalność mandatów jest najwyższa w Polsce (dane IGKM). Co do skracania tras – są różne zdania. Przykład – Wawer.

 

rafal: Jak mam do 10 sierpnia ważny bilet 30-dniowy, czy mogę 11 sierpnia załadować sobie 90-dniowy.

Leszek_Ruta: Tak, 11 sierpnia można załadować 90-dniowy.

 

słepe: Czy mogę aktywować zakupiony już bilet 90-dniowy po 20 sierpnia? Do tego czasu przebywam poza Warszawą i nie mam możliwości aktywacji do 16 sierpnia. Co należy zrobić z takim biletem już po podwyżce?

Leszek_Ruta: Bilet można zwrócić bez opłaty manipulacyjnej po 16 sierpnia w ciągu 6 miesięcy.

koko: A czy można sobie za aktywować na karcie miejskiej bilety 20 lub 40- minutowe?

Leszek_Ruta: Na karcie miejskiej można zakodować bilety od dobowego „wzwyż”.

 

karti: Czy można załadować bilet trzymiesięczny kiedy jeszcze nie stracił ważności poprzedni (miesięczny)?

Leszek_Ruta: Załadowanie biletu 90-dniowego w okresie ważności biletu 30- dniowego spowoduje utratę niewykorzystanego kontraktu bez rekompensaty.

 

Ela: Moje pytanie dotyczy biletów tygodniowych. Dlaczego je Państwo likwidujecie? Nie wydaje mi się żeby były mało popularne… Po wprowadzeniu nowych bliletów będzie ogromna „przepaść czasowa” pomiędzy biletami 3-dniowymi, a 30-dniowymi. Z mojego punktu widzenia nie jest to korzystne. Czy nie można pozostawić jednak biletów tygodniowych?

Leszek_Ruta: Bilety tygodniowe również nie cieszyły się dużą popularnością (średnia sprzedaż w ubiegłym roku 0,47% ogólnej liczby sprzedanych biletów). Rozbudowana i skomplikowana taryfa to również dodatkowe koszty.

Kanar: Czyli co ma zrobić ktoś kto „wpada” na tydzień do Warszawy? Musi kupić 2 bilety 3-dniowe i dobowy. Czyste trzepanie kasy….

Leszek_Ruta: Podstawową ideą zmiany taryfy było promowanie pasażerów stale korzystających z komunikacji. Bilety długookresowe w dalszym ciągu są atrakcyjne w porównaniu z innymi miastami.

Kanar: O co chodzi z tym porozumieniem w sprawie braku obowiązku sprzedaży przez kierowców biletów na 1 i 2 strefę?

Leszek_Ruta: Nie ma żadnego porozumienia o niesprzedawaniu biletów przez kierowców. Jest to ich obowiązek. Prosimy o sygnały z podaniem numeru bocznego, pojazdu oraz daty i godziny. Będą wyciągane konsekwencje finansowe wobec przewoźników.

Kanar: Szkoda, że nie zna Pan realiów, bo przy obecnym bałaganie w Warszawie i tak kierowcy biletów nie sprzedają (bo opóźnienie przekracza 3 min…)

Leszek_Ruta: Dążymy do tego żeby rozszerzyć sieć sprzedaży poza kierowcami. Zwiększamy liczbę biletomatów, rozszerzamy sprzedaż przez internet i telefon. Trwają rozmowy z trzecim operatorem sprzedającym bilety przez telefon. Prawdopodobny czas wdrożenia to 1 września.

 

Jarek78: Czy jeśli 12 sierpnia kupię 2 bilety 90-dniowe (po starych cenach) i pierwszy z nich aktywuję przed 16-tym, oba pozostaną ważne przez 180 dni?

Leszek_Ruta: Dokładnie tak.

koko: Czy stare bilety można wymienić na nowe bez dodatkowych dopłat do biletu?

Leszek_Ruta: Niestety nie, ale stare można zwracać w ciągu 6 miesięcy.

wola: Na co planowo będą wydatkowane wpływy z podwyżek cen biletów?

Leszek_Ruta: Wpływy z biletów będą wydawane głównie na budowę drugiej linii metra i wymianę starych autobusów, zakup kolejnych tramwajów, czyli wszystkie wpływy przeznaczone zostaną na komunikację.

 

marekswi: Nie wiem co mam zrobić z biletami. Mam naładowany bilet 90-dniowy, który kończy się 14 sierpnia. Chciałbym zdążyć przed podwyżką. Jednak muszę naładować bilet miesięczny ponieważ kończy mi się legitymacja. Jak mam to zrobić? I czy dużo stracę jeśli naładuję wcześniej?

Leszek_Ruta: Jedyna możliwość to zakup 30-dniowego.

 

KRIS777: W dobie kryzysu podnosić ceny biletów o kilkadziesiąt procent jest dla mnie totalną głupotą.

Leszek_Ruta: Decyzję o podwyżkach podjęła Rada Warszawy uznając, że jest taka potrzeba z punktu widzenia budżetu miasta.

 

Ziomek_: Dlaczego podwyżki wchodzą w życie w połowie sierpnia, a nie np. 1 września? Do końca wakacji dzieci mogłyby taniej jeździć, a tak ponosi się większe wakacyjne koszty w okresie kiedy trzeba kupować wyprawki. Na szczęście jako przezorny rodzic załadowałem „młodemu” kartę miejską na długi okres przed wejściem podwyżki.

Leszek_Ruta: Właśnie tak należy zrobić.

bomba: Czy będą bilety „dopłatowe” do biletów kartonikowych? Czy muszę z tymi co mi zostaną gdzieś jechać i tracić czas na wymianę?

Leszek_Ruta: Nie będzie biletów „dopłatowych”. Wymiana będzie możliwa we wszystkich Punktach Obsługi Pasażerów.

 

Kanar: Dlaczego w pojazdach nie będą bilety sprzedawane z opłatą manipulacyjną? Ludzie zrobili się leniwi, bo zamiast pójść do kiosku lub biletomatu wolą kupić u kierowcy i tym samym tamować np. przystanek bo jest im wygodniej. A jakby bilet był droższy u kierowcy (co jest normalne wszędzie w Polsce) to by pomyślał…

Leszek_Ruta: Opłata manipulacyjna została zlikwidowana ze względu na zastrzeżenia UOKiK-u.

 

wola: A czy cena Biletu Seniora pozostanie taka sama – 40 zł?

Leszek_Ruta: Pozostaje bez zmian.

marekswi: Czy bilet 30-dniowy i 90-dniowy będą się sumować?

Leszek_Ruta: Nie będą. Możliwość podwójnego zakupu dotyczy tylko TAKICH SAMYCH rodzajów biletów.

dzuki: Czy mogę doładować bilet 90-dniowy jak mi się kończy 30 sierpnia (też 90-dniowy)?

Leszek_Ruta: Tak, ale przed 16 sierpnia.

 

Vince_Vega: Z jakiego powodu w autobusach pojawiły się informacje o możliwości kodowania na WKM tylko dwóch biletów tego samego typu?

Leszek_Ruta: Informacja pojawiła się w celu uniknięcia pomyłek przez pasażerów.

Pafcio880: Czyli mogę kupić 2 bilety na 3 miesiące i będę miał jeden na 6 jakby?

Leszek_Ruta: Tak, można kupić dwa bilety tego samego rodzaju. Warunek – pierwszy trzeba aktywować przed 16 sierpnia.

informacja_turys: Panie dyrektorze, czy jednak nie pozostawienie biletów 7-dniowych nie jest pomyłką? Dużo osób pyta się w informacji właśnie o te bilety. Jest to moim zdaniem krok nieprzemyślany. W sposób znaczny utrudni to podróżowanie turystom po Warszawie.

Leszek_Ruta: Funkcjonują bilety dobowe i 3-dniowe.

Yuuichi: Czy aktywując bilet 90 dniowy 15 sierpnia będzie on ważny kolejne 90 dni? Bo tak z tego wynika https://www.ztm.waw.pl/informacje.php?i=377&c=98&l=1. Mam jeszcze pytanie o pełnomocnictwo na bilet imienny https://www.ztm.waw.pl/informacje.php?i=380&c=98&l=1, na czym ono polega i w jakich przypadkach można z niego skorzystać?

Leszek_Ruta: Tak, można aktywować bilet 90 dniowy przed 16 sierpnia. Zwrotu biletu imiennego może dokonać tylko właściciel lub osoba upoważniona na podstawie zwykłego pisemnego pełnomocnictwa (chodzi o wyeliminowanie przypadków kradzieży biletów).

 

Pafcio880: Ukradli mi portfel z legitymacją i wszystkim, ale mam dokument potwierdzający, że idę na studia, czy tym mogę potwierdzić moje prawo do ulgi?

Leszek_Ruta: Dokumenty upoważniające do ulg są wymienione na stronie internetowej ZTM, prosimy o zapoznanie się z tymi informacjami.

marekswi: Ile będą kosztowały po zmianach bilety miesięczne i 3-miesięczne ze zniżką 50%?

Leszek_Ruta: Takie informacje znajdzie Pan na stronie: https://www.ztm.waw.pl

 

Kris: Do kogo należy kierować postulaty o zmiany taryfy?

Leszek_Ruta: Uwagi dotyczące taryfy prosimy kierować do ZTM lub do Biura Drogownictwa i Komunikacji.

 

matemaciek: Gratuluję, że podwyżka jest wprowadzana, i że udało się nie ugiąć pod naciskiem negatywnych opinii. Wymiana taboru w ostatnich latach jest niesamowita. Żeby tylko poradzić sobie jakoś z „aromatycznymi” pasażerami…

Leszek_Ruta: Cieszę się, że są również takie głosy zrozumienia – wiadomo, że podwyżka generalnie nikomu się nie podoba.

 

spikeyz: Chciałem zapytać czy zmiana cen biletów wpłynie na jakość pojazdów oferowanych na niektórych liniach? Regularnie poruszam się linią 189 i przyznam, że autobus niskopodłogowy pojawi się na niej od wielkiego dzwonu. Poza tym na linii tramwajowej 17 w większości kursują tramwaje, które widziałem już w serialu „Zmiennicy”, czyli mają już po 40 lat. Podsumowując jazda w zimę tymi „rzęchami” zakrawa na absurd i parodię.

Leszek_Ruta: Między innymi dzięki podwyżkom możliwa jest realizacja kontraktu na nowe tramwaje i autobusy. Do euro 2012 planujemy wymianę wszystkich Ikarusów.

Kanar: Mogę się założyć o skrzynkę dobrego piwa, że na Kleszczowej Ikarusy przetrwają i po Euro…

Leszek_Ruta: Oczywiście część Ikarusów pozostanie w rezerwie na przewozy specjalne, np. przejazdy kibiców.

 

Kredowina: Czy aktywując bilet 90-dniowy 15 sierpnia będzie on ważny kolejne 90 dni? Kupując po starej cenie nie będzie potrzeby żadnej dopłaty?

Leszek_Ruta: Przypominam – można aktywować dwa bilety tego samego rodzaju po starej cenie przed 16 sierpnia. Warunek – pierwszy bilet musi być aktywowany przed 16 sierpnia.

 

adamug: Panie Leszku, czy dałoby się zatrzymać bilety 7- i 14-dniowe? Ja przyjeżdżam raz na rok do babci na 2 tygodnie. Teraz mam 14-dniowy i jest świetny. Bardzo proszę o nie likwidowanie go.

Leszek_Ruta: Proponujemy zakup biletu 30-dniowego oraz zwrot niewykorzystanej części po 14 dniach.

adamug: Czy dostanę zwrot połowy ceny 30-dniowego?

Leszek_Ruta: Po potrąceniu opłaty manipulacyjnej (nie więcej niż 50 zł) nastąpi zwrot niewykorzystanej części.

 

Julka: Jeżeli kupię bilet 90-dniowy 15 sierpnia, to czy będę mogła na nim jeździć przez te 3 miesiące, czy nie ma takiej opcji?

Leszek_Ruta: Tak.

 

Yuuichi: A propos „aromatycznych pasażerów” (szczególnie w tramwajach na Pradze i na linii 125) – czy kierowca ma prawo na prośbę pasażera wyprosić takiego delikwenta? Jak jest w przypadku gdy taka osoba ma bilet lub uprawnienie do bezpłatnych przejazdów?

Leszek_Ruta: Paragraf 11 Regulaminu Przewozu Osób.

 

Kanar: Podwyżka ok. Tylko niech ZTM wpłynie na to gdzie MZA rozdysponowuje swoje wozy. Co z tego, że przyjdzie 168 nowych wozów, jak akurat moje rejony Ursusa ich nie otrzymają bo Kleszczowa ich nie dostanie i dalej będę skazany na jazdę w śmierdzącym Neoplanie lub saunie zwanej SU15.

Leszek_Ruta: Z informacji uzyskanych z MZA – zajezdnia Kleszczowa ma być w najbliższym czasie modernizowana.

Kanar: Fajnie, czyli jeszcze z 10 lat mieszkańcy Ursusa będą skazani na złom. Dziękujemy :-)

Leszek_Ruta: Przypominam, że rejon Ursusa nie jest obsługiwany wyłącznie przez MZA.

 

groosia: Jak kupię teraz kilkanaście biletów 20-minutowych i skasuje je dopiero po 16.08 to nie będą ważne? A jak jest z kartą miejską? Czy jak naładuję teraz a aktywuję we wrześniu to stara cena będzie obowiązywać?

Leszek_Ruta: Nie będzie możliwości skasowania (kasownik nie przyjmie biletu). Oczywiście pozostaje możliwość zwrotu. Kartę naładowaną teraz trzeba aktywować przed 16 sierpnia.

 

łorsowł: To ja proponuję zbojkotować ZTM. Wykupimy wszystkie bilety z kiosków a potem będziecie oddawać nam pieniądze i jeszcze na tym stracicie.

Leszek_Ruta: Bardzo ciekawa propozycja.

 

koko: Czy będą kiedyś może bilety może 30-minutowe w zamian za 7- i 14-dniowe?

Leszek_Ruta: Nie będzie biletów 30-minutowych, pozostają bilety 20-, 40- i 60- minutowe.

 

docent95: Czy jak kupię bilet 90-dniowy to będzie ważny po 16 sierpnia, czy traci on swą ważność razem z wprowadzeniem zmiany taryfy?

Leszek_Ruta: Jeżeli będzie aktywowany przed 16 sierpnia – będzie ważny.

 

maxsior13: Mam rozumieć że uwagi odnośnie nowej taryfy i likwidacji biletów można kierować do ZTM w zakładce napisz do nas i tam ktoś to rozpatrzy? Czy jest jakaś możliwość zmian w nowej taryfie?

Leszek_Ruta: Tak, wszystkie sprawy kierowane do ZTM są przez nas wnikliwie analizowane.

 

koko: Czy jakieś jeszcze nowe bilety będą wprowadzane czy zostaną tylko te co są ?

Leszek_Ruta: Pracujemy nad integracją taryfy z innymi miastami, np. z Łodzią.

koko: Czy ta taryfa będzie obowiązywała tylko na kartach miejskich w innych miastach czy też na biletach jednorazowych?

Leszek_Ruta: Szczegóły są właśnie ustalane. Pierwsze warszawskie biletomaty pojawiły się już na stacji PKP Łódź Fabryczna.

 

Lan: Gdzie można oddać, stare, nieużyte bilety i do kiedy?

Leszek_Ruta: Można je oddawać we wszystkich Punktach Obsługi Pasażerów ZTM (szczegółowe lokalizacje na stronie internetowej). Zwrotu będzie można dokonać po 16 sierpnia w ciągu 6 miesięcy.

 

Yuuichi: Czyli można kupić 2 bilety 90-dniowe na karcie miejskiej po starej cenie i pierwszy aktywować przed 16 sierpnia. Wtedy drugi też będzie później aktywny lub się automatycznie aktywuje? Czy będzie to tylko okres 3 miesięcy, a kolejny bilet trzeba będzie zwrócić?

Leszek_Ruta: Drugi aktywuje się automatycznie.

 

groosia: Czyli po starej cenie można naładować 2 razy bilet 90-dniowy i nie stracić na tym?

Leszek_Ruta: Tak, warunek – pierwsza aktywacja przed 16 sierpnia.

 

hasarel: Jeśli już ktoś pytał to prosiłbym raz jeszcze o odpowiedź. Obecnie mój bilet jest ważny do 30 września. Czy muszę 16 sierpnia coś w nim zmieniać czy pozostanie ważny wg. starej ceny do 30 września?

Leszek_Ruta: Tak, już były takie pytania, ale odpowiadamy: pozostaje ważny do końca terminu, nic nie trzeba robić.

hasarel: No to się cieszę. Czyli każdy bilet załadowany przez 16 sierpnia będzie ważny np. 3 miesiące jeśli się takowy wykupi.

 

hasarel: A propos biletów – czy WKD poszerzy swój obszar biletowy ZTM np. do Pruszkowa?

Leszek_Ruta: Zasięg Wspólnego Biletu nie zależy od WKD tylko od podwarszawskich samorządów.

hasarel: Zatem skoro będziemy płacić więcej za bilety, to może dałoby się namówić tych samorządowców którzy się spierają w/s poszerzenia obszaru biletów ZTM w WKD? Chciałbym wiedzieć, które Gminy się nie zgadzają aby powysyłać im dużo maili i listów w tej sprawie.

 

adamski: Czy w zamian za podwyższenie cen biletów miasto wybuduje odcinek II linii metra Połczyńska – Bródno do 2022, tramwaj na Gocław, Wilanów – most Krasińskiego i Na Zaporze?

Leszek_Ruta: Takie są plany, za wyjątkiem mostów.

adamski: Jak obecnie wygląda sytuacja z Tramwajem na Wilanów? Czy inwestycja jest odłożona do 2020roku?

Leszek_Ruta: Nowe trasy tramwajowe (Gocław i Wilanów) – harmonogram realizacji jest obecnie analizowany, zależy to od możliwości budżetowych miasta oraz od pozyskanych środków unijnych. Decyzja zapadnie do końca tego roku.

adamski: OK, Dziękuję, ale jeszcze jeden fakt bardzo mnie interesuje, czy odnoga metra na Gocław jest już całkowicie zlikwidowana i zastąpiona tramwajem?

Leszek_Ruta: Decyzja w sprawie tramwaju lub/i metra na Gocław nie jest przesądzona.

 

pawel: Mam pytanie co do naszych taryf czy w podwarszawskiej Zielonce – linia L17 będzie kiedyś przedłużona do Centum Handlowego M1?

Leszek_Ruta: Linie typu „L” kursują na trasach uzgodnionych z samorządami, na terenie których przebiegają. Trwają rozmowy, prosimy kontaktować się z Urzędem Miasta Zielonka.

 

docent95: Jeśli kupię 2 bilety 90-dniowe i pierwszy aktywuję przed 16 sierpnia, to czy drugi mi się kasuje, czy będzie normalnie działał?

Leszek_Ruta: Drugi bilet trzeba kupić po aktywacji pierwszego, po zakończeniu pierwszego aktywuje się on automatycznie.

 

Aldek: ZTM nieuczciwie podnosi ceny.

Leszek_Ruta: Zmiana taryfy została dokonana zgodnie z obowiązującym prawem.

pduncz: Oczywiście, że zgodnie z prawem. Zgodne z prawem byłoby również ograniczenie taryfy wyłącznie do biletów imiennych miesięcznych na 2 strefy. Czemu nie?

Leszek_Ruta: W sprawie likwidacji różnych rodzajów biletów już odpowiadaliśmy, podstawowe kryterium likwidacji to znikome zainteresowanie ich zakupem.

Mc100: 34.000 biletów miesięcznie to nie jest znikome zainteresowanie.

 

Mc100: Co daje ZTM-owi rzekome uproszenie taryfy? Bo pasażerom likwidacja wielu rodzaju biletów przysporzy tylko kłopoty i wyższe opłaty!

Leszek_Ruta: Uproszczenie taryfy to również sposób na zmniejszenie kosztów obsługi systemu.

 

ja: Czy w związku w podwyżką cen biletów mieszkańcy osiedli Derby przy ul. Skarbka z Gór będą mogli liczyć na nowe linie? Nie mamy bezpośredniego połączenia z ratuszem Białołęki i aby tam dojechać trzeba się przynajmniej raz przesiąść co wiąże się z koniecznością skasowania kolejnego biletu. Czy mamy szanse, że to kiedyś się zmieni?

Leszek_Ruta: W celu ograniczenia kosztów przesiadek wprowadzone zostały bilety czasowe.

ja: Bilety czasowe są super, ale tylko wtedy gdy autobusy nie stoją w korkach.

 

adamug: Panie Dyrektorze, odpowiedział mi Pan żeby kupić bilet 30-dniowy zamiast 14-dniowego. Czy wtedy dostanę zwrot pieniędzy za pół miesiąca?

Leszek_Ruta: Tak, z potrąceniem 20 proc.

 

koko: A czy po podwyżce można by było powiększyć 1 strefę?

Leszek_Ruta: A czy są jakieś konkretne propozycje?

koko: Powiększyć pierwszą strefę do Otwocka, Pruszkowa, Sulejówka Miłosny, czy nawet do Błonia.

Leszek_Ruta: Powiększenie I strefy poza granice Warszawy jest zależne od zwiększenia dofinansowania przez zainteresowane gminy.

 

JK72: Koniecznie trzeba zapisać ten czat, niech ludzie się dowiedzą co ZTM ma do zaoferowania!

Leszek_Ruta: Zapis czata jak zwykle będzie udostępniony na stronie ZTM.

 

ayaki: Czemu ZTM likwiduje bilety na 1 linię?

Leszek_Ruta: Odpowiadam kolejny raz. Sprzedaż tych biletów była znikoma. Ponadto, ze względu na budowę II linii metra i inne inwestycje, występują liczne zmiany tras, objazdy itp.

 

hasarel: Mimo wszystko jak napisałem wcześniej – ceny idą w górę, to w ramach tych można by przekonać samorządowców w/s WKD… To byłby dobry gest do tej taryfy. Jeżeli oni nadal nie chcą to proszę o listę tych gmin to przeprowadzę akcję na wiekszą skalę aby ich przekonać. Zbierze się podpisy i powysyła listy itp.

Leszek_Ruta: Cały czas samorządowców przekonujemy do zwiększenia strefy Wspólnego Biletu. Argumentują, że nie mają środków w budżetach.

hasarel: A otrzymam tę listę gmin, które potencjalnie mogą się skusić po podwyżce na rozszerzenie strefy WKD? Mailem wysłać zapytanie?

Leszek_Ruta: Tak, prosimy o maila – oczywiście chodzi o gminy, przez teren których przechodzi linia WKD.

hasarel: Oczywiście. Potem przeprowadzę akcję popierającą ZTM w poszerzeniu „granicy”.

 

175: Czy „wgranie” 2 biletów 90-dniowych 15 sierpnia na kartę pozwoli na korzystanie przez 0,5 roku z tańszych biletów?

bakm: Czy można doładować sobie kartę miejską przed 16 sierpnia na 90 dni, aktywować ją i znowu doładować na kolejne 90 dni? Czy będzie ona wtedy ważna 180 dni po starej cenie?

Leszek_Ruta: Tak, jest taka możliwość. Warunek – aktywacja pierwszego kontraktu przed 16 sierpnia.

 

madda: Szukam informacji na temat podwójnego ładowania karty miejskiej. Czy uzyskam w tym miejscu odpowiedź?

Leszek_Ruta: Tak, można załadować dwa takie same kontrakty.

madda: Rozumiem, że druga aktywacja jest przedłużeniem pierwszego biletu?

Leszek_Ruta: Tak.

madda: Boję się, że załadowanie i aktywacja drugiego doładowania skasuje mi pierwszy bilet (mam jeszcze dwa miesiące).

Leszek_Ruta: Drugi (koniecznie taki sam) kontrakt aktywuje się sam po zakończeniu pierwszego, na karcie mogą być maksymalnie 2 kontrakty, próba doładowania trzeciego automatycznie kasuje pierwszy.

 

pduncz: Panie dyrektorze, co powie Pan dziś ludziom odmawiającym podawania danych osobowych ZTM-owi, którym rok temu sugerowaliście korzystanie z nieco droższych biletów 14-dniowych, które dziś likwidujecie?

Leszek_Ruta: Jak widać personalizacja przyjęła się, właśnie przekraczamy milion spersonalizowanych kart, nie licząc legitymacji studenckich.

pduncz: Nie ustosunkował się Pan do danych z Życia Warszawy o sprzedanych w maju 29.000 biletach 7-dniowych. Czy to jest znikoma liczba?

Leszek_Ruta: Dane za czerwiec: bilety 20-minutowe – prawie 4 miliony, jednorazowe – 2,3 miliona, bilety dobowe – 752 tysiące, bilety 3-dniowe – 91,5 tysiąca, 7-dniowy – 34 tysiące.

pduncz: Czy 34 tysiące osób, które skorzystały z 7-dniówek to za mało by tę ofertę utrzymać?

Kafel: A dane za czerwiec co do biletów na jedną linię?

Leszek_Ruta: 11 tysięcy w czerwcu, zwykły 30-dniowy – 304 tysiące.

Mc100: 34.000 miesięcznie – bilet 7-dniowy, 91.000 miesięcznie – bilet 3-dniowy. Nie jest to wielka różnica, zważywszy że bilet 7-dniowy jest ważny ponad dwukrotnie dłużej!

ayaki: 11 tysięcy to mało? Macie 11 tysięcy niezadowolonych.

 

175: Czy mając już bilet skasowany na karcie (90-dniowy ) można jeszcze „dograć” kolejny bilet 90-dniowy przed 15.08?

Leszek_Ruta: Tak, ale tylko jeden i tego samego rodzaju.

 

kabaczek: Czy jest szansa aby organizacja transportu miejskiego (przez ZTM) obchodziła się bez dotacji z budżetu miasta i aby wpływy z biletów i innych opłat równoważyły koszty lub je przewyższały?

Leszek_Ruta: W Europie nie ma komunikacji miejskiej finansowanej tylko z biletów. W Warszawie po podwyżce wpływy z biletów pokryją ok. 40 nakładów na komunikację.

 

pduncz: Czy można uzyskać zwrot wartości kontraktu omyłkowo usuniętego z karty przy wgrywaniu kolejnego?

Leszek_Ruta: Niestety nie ma takiej możliwości.

 

EmKa: Jest gdzieś cennik wszystkich biletów po podwyżce? Nigdzie nie mogę go znaleźć…

Leszek_Ruta: https://www.ztm.waw.pl/?c=504&l=1

 

koko: Czy pasażerowie będą mogli liczyć na lepsze warunki podróżowania po podwyżce cen biletów? Niektórzy kierowcy lub motorniczowie tramwajów wiozą pasażerów jak bydło?

Leszek_Ruta: To jest jeden z celów podwyżki.

 

pduncz: A jak tam szumnie ogłaszany przed wyborami bilet ZTM-kolej-BVG (czyli „Wspólny Bilet Warszawa-Berlin”)? Miało to być, jak Pan to wtedy ujął, „przekraczanie granic świadomościowych”. Nie udało się? ;-)

Leszek_Ruta: Temat jest cały czas aktualny, niestety realizacja zależy od przewoźników kolejowych.

 

marpol1003: Jaki jest sens zmieniania cen biletów?

Leszek_Ruta: Zmiana cen wynika ze zwiększonych potrzeb komunikacji. Niestety nowoczesność kosztuje.

 

Jaroszek512: Czy mogę wymienić skasowane bilety 20-minutowe?

Leszek_Ruta: Niestety nie. Wymianie podlegają tylko bilety nieskasowane.

 

turirek: Tak jak patrzę to w innych większych miastach typu: Kraków czy Poznań są w sierpniu podwyższane ceny biletów. Czy wy się umówiliście czy jak?

Leszek_Ruta: Koszty niestety wszędzie rosną jednakowo.

 

Wango: Czy można np. dzisiaj doładować kartę na 90 dni a następnie 15-go sierpnia też na 90 dni – czy karta będzie przedłużona o 180 dni po starej cenie?

Leszek_Ruta: Dokładnie tak.

 

Kafel: Dla nieusatysfakcjonowanych odpowiedziami pana dyrektora – uzasadnienie  do projektu uchwały Rady Warszawy, która wprowadziła podwyżki http://bip.warszawa.pl/Menu_przedmiotowe/tok_prac_uchwalodawczych/kadencja_2010_2014/1-1000/301-400/druk_307.htm

 

lulek: Czemu więcej wzrosły bilety długookresowe strefowe niż miejskie? Przecież to zniechęca do korzystania z komunikacji zbiorowej mieszkańców np. Wołomina?

Leszek_Ruta: Zmiany cen w strefie podmiejskiej wynikają z ograniczonych możliwości budżetowych tych gmin.

lulek: Czy to nie jest niekorzystne dla Warszawy? Ludzie  mogą się przesiadać do samochodów co oznacza jeszcze większe korki na wlotach.

Leszek_Ruta: Podstawowym celem, który nam przyświecał w kształtowaniu taryfy w drugiej strefie było utrzymanie Wspólnego Biletu.

 

pduncz: Podoba mi się, że najmniej (procentowo) drożeją bilety kwartalne. Wydaje mi się, że likwidacja biletów na 1 linię to też dobry krok – przyczyni się do metropolizacji Warszawy.

 

boncu: W Wiedniu są fajne taryfy, że kupuje się bilet np. 8 dniowy, ale to nie jest dokładnie na 8 dni, tylko, że przez osiem dni można go kasować. Dowolne osiem dni! Również różne osoby mogą go kasować, np. 2 osoby po 4 dni… Czy coś takiego można by było w Warszawie?

pawel: To jest fajne. Co Pan na to panie Ruta?

Leszek_Ruta: Wiele rozwiązań taryfowych wynika z możliwości technicznych systemu pobierania opłat.

 

pduncz: Czy nie dałoby się, jak w Krakowie, zrobić dualnego biletu „jednorazowy/40-minutowy”? Dlaczego wprowadzono różnicę w cenie tych biletów?

Leszek_Ruta: Zróżnicowanie cen biletu jednorazowego i 40-minutowego wynika ze względów prawnych.

 

mietek: Dlaczego w Warszawie podwyżki cen biletów są uzasadniane wieloma inwestycjami, które albo się rozpoczęły, albo dopiero są planowane? Przecież każda poważna firma najpierw wprowadza usługę dobrej jakości, a dopiero potem podaje cennik. Tymczasem my w Warszawie już teraz płacimy za drugą linię metra, chociaż jeszcze długo jej nie będzie, za te dostawy nowych tramwajów i autobusów chociaż ich jeszcze w Warszawie nie ma.

Leszek_Ruta: Planując inwestycje nie sposób było przewidzieć sytuacji ekonomicznej w świecie.

mietek: Zgadza się, że trudno przewidzieć zwariowany dzisiejszy świat. To tym bardziej wszystkie inwestycje powinny przebiegać mniej drastycznie. ZTM to nie jest firma prywatna. ZTM powinna mieć na uwadze portfele jakimi dysponują ludzie korzystający ze zbiorowej komunikacji w Warszawie. Każda firma prywatna robiąc coś takiego co robi ZTM zniknęłaby z rynku. A że ZTM posiada swego rodzaju monopol, to niestety podatnicy muszą dokładać do interesu.

 

klakier_ztm: Czy w najbliższych dniach na ruchliwych pętlach znajdą się „ztmowscy” informatorzy, którzy objaśnią ludziom skalę podwyżki, nową taryfę i odpowiedzą na zapytania?

Leszek_Ruta: Nie przewidujemy informatorów, akcję informacyjną prowadzimy za pomocą plakatów, ulotek, Internetu, infolinii i naszych Punktów Obsługi Pasażerów.

 

boncu: Jak ZTM walczy z akcją tzw. „oddaj bilet”?

Leszek_Ruta: Wierzymy w rozsądek i uczciwość pasażerów.

klakier_ztm: Rozsądkiem jest danie ważnego biletu człowiekowi, który dostaje bieda-pensję…

 

boncu: Jaka jest procentowa ściągalność należności za brak ważnego biletu?

Leszek_Ruta: Ok. 55 proc.

 

Mc100: Czy jest szansa na przywrócenie biletów 7 i 14 dniowych?

Leszek_Ruta: W najbliższym czasie nie planujemy wnioskować o to do Rady Warszawy.

 

agawawa: W autobusach pojawiła się informacja o kodowaniu biletów. Czy to znaczy, że mając aktywowany ulgowy bilet 90-dniowy przed 16 sierpnia mogę jeszcze „dokodować” drugi taki sam i automatycznie przedłuży mi się ważność o te kolejne 90 dni?

Leszek_Ruta: Dokładnie tak.

 

Leszek_Ruta: Dziękujemy wszystkim uczestnikom czatu. W przypadku wątpliwości zachęcamy do korzystania z infolinii lub prosimy o przesyłanie pytań drogą mailową.

 

 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.