Długookresowy – to się opłaca – ZTM Warszawa

Długookresowy – to się opłaca

Przygotowując nową taryfę biletową ZTM zadbał o to, aby podwyżki w najmniejszym stopniu dotknęły „stałych klientów”, czyli mieszkańców Warszawy regularnie korzystających z komunikacji miejskiej. Dlatego od 16 sierpnia ceny imiennych biletów 30- i 90-dniowych na I strefę biletową wzrosły najmniej.

Popularny „miesięczny” obowiązujący w 1. strefie kosztuje 15 proc. więcej (zmiana ceny z 78 na 90 zł), a „kwartalny” zdrożał o 12 proc. – ze 196 do 220 złotych (kupując bilet 90-dniowy pasażer za miesiąc korzystania z komunikacji zapłaci więc nieco ponad 70 złotych – mniej niż obecnie kupując 30-dniowy!).

Długookresowy bilet ZTM otwiera nieograniczone możliwości podróżowania po Warszawie, a ważny w obu strefach – po całej aglomeracji, z wykorzystaniem wielu środków transportu. Pasażerowie mają do dyspozycji autobusy, tramwaje, metro, Szybką Kolej Miejską oraz – dzięki Wspólnemu Biletowi – pociągi Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Integracja komunikacji miejskiej z koleją aglomeracyjną ma szczególne znaczenie dla mieszkańców podwarszawskich gmin, dojeżdżających do stolicy. Dotarcie do centrum samochodem, np. z Pruszkowa, Legionowa, Otwocka, Wołomina czy Piaseczna zajmuje często ponad godzinę. Pociągiem SKM, w którym obowiązuje pełna taryfa ZTM oraz pociągami KM i WKD, w których są honorowane bilety od dobowego wzwyż – podróż trwa 20-30 minut.

Wiele osób zapowiada, że po podwyżce przesiądą się do samochodów, bo będzie taniej i szybciej. Nie będzie! Dla zmotoryzowanych zakup biletu długookresowego to nie tylko sposób na zaoszczędzenie  czasu, ale także pieniędzy. Przeliczmy – w nowej taryfie bilet 30-dniowy na 1. strefę biletową kosztuje tyle, ile ok. 18 litrów benzyny. Z taką ilością paliwa w baku kierowca daleko nie zajedzie, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że w coraz bardziej zatłoczonym mieście, silnik większość spali tkwiąc w korku. Przeliczenie na benzynę pokazuje także opłacalność biletu dwustrefowego, który „kosztuje” ok. 30 litrów paliwa. Bilet ZTM uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów. Można dojeżdżać do pracy, wybrać się do kina, na zakupy, nie martwiąc się o miejsce do parkowania, o drobne (wcale nie takie drobne) do parkomatu czy o bezpieczny powrót do domu, np. po rodzinnej uroczystości lub spotkaniu ze znajomymi.

Komunikacja miejska dzięki uprzywilejowaniu, w tym przede wszystkim buspasom, na coraz większej liczbie tras, szczególnie przez centrum miasta, jest nieporównywalnie szybsza niż samochody osobowe. W czasie budowy centralnego odcinka II linii metra i podczas realizacji innych kluczowych inwestycji, autobusy korzystają z dodatkowych priorytetów. Warszawiacy mają wybór – jechać szybciej transportem zbiorowym z biletem ZTM albo stać w korku w wygodnym zaciszu swojego samochodu, płacąc „krocie” za spaloną na darmo benzynę.

Oceniając nową taryfę ZTM warto porównać ją z cennikami innych firm organizujących przewozy w aglomeracji. Na przykład, za miesięczny bilet kolejowy, zapewniający dojazd do 2. strefy biletowej ZTM, z Grodziska Mazowieckiego do Pruszkowa (na jeden odcinek trasy o długości ok. 15 kilometrów) pasażer musi zapłacić 142 złote. Ze znacznie tańszym biletem długookresowym ZTM na jedną strefę czy nieznacznie droższym dwustrefowym może przejechać nawet tysiąc kilometrów (i więcej), przemierzając miasto i aglomerację wzdłuż i wszerz.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.