Zarząd Transportu Miejskiego zorganizował, 15 czerwca w Warszawie, seminarium podsumowujące udział stołecznego organizatora komunikacji w unijnym projekcie CAPRICE. Przedstawiono dobre praktyki, doświadczenia i zrealizowane już projekty, które pozwolą rozwijać i usprawniać komunikację w regionach stołecznych, uczestniczących w projekcje. Gościem spotkania był Hans-Werner Franz, dyrektor Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB), partnera wiodącego CAPRICE.
Podczas seminarium pracownicy ZTM zaprezentowali rozwiązania, którymi w ramach CAPRICE dzieliła się z partnerami Warszawa. Wśród nich kluczowe znaczenie miały doświadczenia w zakresie podpisywania długoterminowych umów i organizowania przetargów na usługi komunikacyjne, a także integracja taryfy biletowej w aglomeracji. Omówiono również dobre praktyki z Berlina, Paryża, Bukaresztu i Wilna, z których będzie mogła korzystać Warszawa.
Przedstawione zostały rozwiązania, wdrożone w ramach projektu. Pierwszym jest wprowadzona w Warszawie na okres pilotażowy – dzięki współpracy ZTM i VBB – internetowa wyszukiwarka połączeń, drugim – projekt długoterminowej umowy na usługi komunikacyjne, którą Urząd Miasta Bukareszt planuje podpisać z miejskim przewoźnikiem. Duży wkład w opracowanie tego dokumentu mieli eksperci ZTM – w znacznym stopniu jest on wzorowany na warszawskich umowach wykonawczych, podpisanych z komunalnymi spółkami przewozowymi.
Seminarium zainaugurował dyrektor ZTM Leszek Ruta. Gościem spotkania był Hans-Werner Franz, dyrektor Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB), a zarazem przewodniczący Europejskiego Stowarzyszenia Metropolitarnych Zarządów Transportu (EMTA), w którego zarządzie zasiada także szef ZTM. Gość z Niemiec zaprezentował zasady funkcjonowania i finansowania transportu publicznego w regionie Berlina i Brandenburgii, w którym za komunikację odpowiada VBB – partner wiodący projektu CAPRICE.
W seminarium wzięli udział m.in. przedstawiciele Urzędu m.st. Warszawy, odpowiedzialni za rozwój transportu i infrastruktury drogowej oraz finansowanie inwestycji. Nie zabrakło także przedstawicieli stołecznych spółek przewozowych oraz zarządów transportu z wielu polskich miast.
Efektem projektu CAPRICE jest „Księga dobrych praktyk – zbiór doświadczeń i poradnik dla decydentów”. Opisano w niej sprawdzone rozwiązania, wspólne strategie działań oraz rekomendacje polityczne dotyczące zarządzania i rozwoju transportu publicznego – do zastosowania na szczeblu regionalnym, narodowym i Unii Europejskiej.
Zdefiniowane w Księdze zalecenia dotyczą obszarów, w których uczestnicy projektu wymieniali się wiedzą i doświadczeniami – wzmocnienie zarządów zintegrowanych systemów transportu publicznego, zrównoważone finansowanie transportu publicznego, umowy i przetargi na usługi komunikacyjne, działania proekologiczne, plany mobilności i zarządzanie ruchem, zintegrowana informacja pasażerska, zintegrowane bilety dla regionów metropolitalnych oraz dostępność komunikacji dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Z „Księgi dobrych praktyk” będą mogli korzystać nie tylko uczestnicy projektu, ale także inne miasta. Rekomendacje polityczne będą dostępne w serwisie internetowym projektu.
O projekcie CAPRICE
Współfinansowany w ramach programu INTERREG IVC projekt CAPRICE (CAPital Regions Integrating Collective transport for increased energy Efficiency – Regiony stołeczne na rzecz integracji transportu zbiorowego w celu zwiększenia efektywności energetycznej) został zatwierdzony przez Unię Europejską we wrześniu 2008 roku i zainaugurowany w Berlinie w lutym 2009. W marcu 2011 roku na ogólnoeuropejskiej konferencji w Paryżu, zostały zaprezentowane i omówione wyniki współpracy.
W ramach projektu odbyło się siedem spotkań warsztatowych. Dwa spośród nich – poświęcone umowom i przetargom na usługi komunikacyjne oraz integracji taryfowej – zorganizował ZTM w Warszawie. W przypadku tych zagadnień stolica należy do europejskich liderów – podpisywane są długoterminowe umowy z przewoźnikami, ok. 25 proc. przewozów autobusowych wykonują prywatne firmy, wybierane w przetargach, a Wspólny Bilet integruje na obszarze aglomeracji komunikację miejską z transportem kolejowym. Eksperci spotykali się także na dodatkowych, nie planowanych wcześniej, spotkaniach roboczych, poświęconych wdrożeniom realizowanym w ramach projektu.
Budżet projektu opiewał na 1,1 mln euro i w 85 proc. został pokryty z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. CAPRICE umożliwił współpracę i wymianę doświadczeń 5 partnerów: Związku Komunikacyjnego Berlin-Brandenburgia (VBB – lider projektu), Urzędu Miasta Bukareszt (PMB), Miejskiego Przedsiębiorstwa Usług Transportowych w Wilnie (MESP Vilnius), Zarządu Transportu Miejskiego m. st. Warszawy (ZTM Warszawa) oraz Zarządu Transportu Paryża i Ile-de-France (STIF Paris).
Opublikowano 16 czerwca 2011
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019