Zmiana logotypu Zarządu Transportu Miejskiego wzbudza wiele kontrowersji wśród pasażerów. Biały napis wpisany w czerwony kwadrat, rozgrzał do czerwoności internetowe fora oraz profil ZTM na portalu Facebook. Nie milkną pytania o koszty tej operacji. ZTM odpowiada więc – za wymianę logotypu nie zapłacimy ani złotówki.
Nowy znak graficzny, a także nowy wzór biletów, nie został zaprojektowany przez żadną agencję kreatywną. Ich autorem jest grafik zatrudniony w ZTM.
Marcin Bronicki, autor nowego logo i projektu biletów, grafik w Dziale Promocji Zarządu Transportu Miejskiego:
Nowe logo ZTM zostaje wprowadzone teraz, gdyż zbliża się 20. rocznica powstania firmy, a jednocześnie będzie wprowadzona nowa taryfa biletowa. Jej zmiana pociąga za sobą druk nowych naklejek, plakatów, ulotek. Oznacza to, że nowe logo zostanie wprowadzone jako dodatkowy element zmian. Logo powstało w ZTM w ramach moich obowiązków służbowych.
Stare logo będzie wycofywane stopniowo, wraz z naturalną wymianą czy odnową miejsc, gdzie jest umieszczone. W efekcie, przez jakiś czas będą widoczne dwa logotypy.
Nowe logo ZTM było konsultowane z wykładowcami, m.in. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz z osobami, które brały udział w tworzeniu logotypu Orlenu.
Pracując nad logotypem przejrzałem setki innych. Dokonałem analiz znaków graficznych przedsiębiorstw powstałych w różnych latach i o odmiennych branżach działalności, np.: CN, czyli kanadyjskich linii kolejowych, których logo zostało zaprojektowane w latach 60. lub CNN – stacji telewizyjnej powstałej w 1980 roku. W ten sposób najlepsze z nich stały się fundamentem inspiracji przy projektowaniu nowego loga ZTM.
Znak graficzny powinien być jak najprostszy. Im mniej dosłowny, tym dłużej utrzymujący swój charakter. Im mniej ulegający trendom, tym trwalszy. Sam proces tworzenia loga zaczyna się od mapy myśli, czyli rysowania skojarzeń. Istotne skojarzenie, np. od słowa „transport” może pojawić się dopiero w trzeciej kresce. Często efekt jest niewidoczny, dopóki nie rozrysuje się schematu. Potem zaznacza się najistotniejsze słowa, które są plastyczne i zaczyna się projektowanie samego logotypu.
Zarząd Transportu Miejskiego nie poniósł żadnych kosztów w związku z projektem logo. Nie poniesie ich także w związku z wymianą materiałów informacyjnych. Wszystkie wyciągi z taryfy biletowej znajdujące się w taborze i tak muszą zostać wymienione. Druk plakatów i ulotek informujących o zbliżającym się terminie wejścia w życie nowej taryfy, na których pojawia się nowe logo, to wręcz obowiązek ZTM.
Znaki graficzne, umieszczone na wiatach, będą wymieniane stopniowo – wiele wiat już niedługo zostanie wymienionych w ramach Projektu Przystanek dla Warszawy. Na pozostałych stare logo zostanie zastąpione nowym w czasie, np. zmiany nazwy przystanku.
Opublikowano 15 czerwca 2011
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019