W związku z artykułem w jednej z gazet, Zarząd Transportu Miejskiego przedstawia zasady dotyczące działania klimatyzacji w autobusach komunikacji miejskiej.
Przytaczane w artykule wewnętrzne zarządzenie Miejskich Zakładów Autobusowych dotyczące tego, że klimatyzacja w autobusach tego przewoźnika będzie włączana dopiero w czerwcu, jest niezgodne z obowiązującą obecnie umową.
Wszyscy przewoźnicy autobusowi – MZA oraz firmy Mobilis, PKS Grodzisk Mazowiecki i ITS Michalczewski zobowiązani są w umowach do utrzymania w pojazdach temperatury w przedziale 18 – 25 stopni Celsjusza. Powyżej 25 stopni klimatyzacja powinna włączyć się automatycznie.
Dlatego ZTM rozpoczyna intensywne kontrole działania klimatyzacji we wszystkich autobusach. Przynoszą one pozytywne efekty. W pierwszej połowie lipca ubiegłego roku odnotowano 432 przypadki nieprawidłowego funkcjonowania klimatyzacji. W drugiej połowie lipca pracownicy nadzoru ruchu ZTM wykryli takich nieprawidłowości 72. Sprawdzono także, czy usunięte zostały ujawnione wcześniej usterki.
Sygnały o nieprawidłowym funkcjonowaniu klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej pasażerowie mogą zgłaszać ZTM pod numer infolinii (22)194 84.
Trafiające do ZTM sygnały o tym, że w pojeździe komunikacji miejskiej nie działa klimatyzacja, są przesłanką do skontrolowania wskazanego przez pasażera pojazdu.
Zgłoszenia zdarzeń, kiedy kierowca odmówił włączenia systemu chłodzenia wnętrza pojazdu są przekazywane właściwemu przewoźnikowi, który powinien wyjaśnić sytuację i w razie potwierdzenia się zarzutów – wyciągnąć konsekwencje wobec swojego pracownika. Jeśli informacja przekazywana jest ZTM z podaniem przez pasażera danych personalnych i adresowych, traktowana jest jako oficjalna skarga. W takim przypadku, po przesłaniu sprawy przewoźnikowi jest on zobowiązany nie tylko zweryfikować dane zdarzenie, ale także udzielić pisemnych wyjaśnień pasażerowi.
Aby klimatyzacja maksymalnie spełniała swoją rolę, kierowcy autobusów wyposażonych w system chłodzenia wnętrza mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. „ciepłego guzika”. Pasażerowie sami – poprzez naciśnięcie przycisku – otwierają drzwi pojazdu. Gdy na przystanku nie ma oczekujących i nikt z autobusu nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się gorące powietrze.
Aby schłodzone powietrze nie wydostawało się na zewnątrz, konieczne jest także zamknięcie okien.
W klimatyzację wyposażonych jest ok. 720 autobusów spośród ok. 1,5 tys., jakie wyjeżdżają na stołeczne ulice w godzinach szczytu. Wyposażenie nowo zakupywanych pojazdów w klimatyzację jest wymogiem stawianym przez ZTM przewoźnikom w każdym przetargu na obsługę komunikacyjną.
Opublikowano 13 maja 2011
Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019