W trosce o najsłabszych – ZTM Warszawa

W trosce o najsłabszych

Warszawa bardzo dba o osoby, które potrzebują pomocy. Stołeczne przepisy taryfowe obejmują szczególną ochroną rodziny wielodzietne, a także niepełnosprawnych, seniorów, bezrobotnych i osoby w gorszej sytuacji materialnej. Po podniesieniu cen biletów ta sytuacja nie ulegnie zmianie. Najsłabsze grupy pasażerów w dalszym ciągu będą mogły liczyć na szereg przywilejów.

Pełen katalog uprawnionych do przejazdów bezpłatnych lub ulgowych liczy prawie 50 pozycji. Dużą część stanowią w nim tzw. słabsze grupy pasażerów.

Jedną z takich grup są najmłodsi pasażerowie. Do ukończenia 20 roku życia bezpłatnie z komunikacji miejskiej korzystać mogą dzieci z rodzin wielodzietnych, czyli takich, w których jest czworo lub więcej dzieci. Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów zyskały również dzieci z rodzinnych domów dziecka oraz z rodzin zastępczych. Przysługuje im ono nie dłużej niż do ukończenia 20 roku życia.

Komunikacja jest przyjazna także dla niepełnosprawnych.

Bartosz Szpurek – dziennikarz telewizji TVN, redaktor naczelny portalu Niewidzialni.eu:

Przepisy taryfowe w Warszawie są bardzo korzystne dla osób niepełnosprawnych, w tym z niepełnosprawnością intelektualną. Posiadanie uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów, otwiera im furtkę do świata. Bo podstawowym źródłem utrzymania osób niepełnosprawnych w Polsce są świadczenia rentowne oraz zasiłki pielęgnacyjne. Najczęściej więc niskie dochody uniemożliwiają im aktywne uczestniczenie w życiu społecznym.

Rozbudowana i rozwinięta sieć połączeń komunikacyjnych w stolicy umożliwia zwiedzanie i poznawanie ciekawych miejsc. A dzięki stołecznym przepisom taryfowym, taka podróż nie jest dużym obciążeniem dla portfela osoby niepełnosprawnej i stanowi dodatkowy czynnik, który mobilizuje do wyjścia z domu, do ludzi.

Inną  grupę stanowią emeryci, renciści i seniorzy. Emeryci i renciści, którzy nie ukończyli 70 roku życia, mogą podróżować z biletami ulgowymi. Natomiast po przekroczeniu tej granicy wiekowej zyskują prawo do przejazdów bezpłatnych.

Nie można nie wspomnieć o specjalnej ofercie taryfowej, która została wprowadzona z myślą o osobach w wieku 65-70 lat. Mogą oni korzystać z Biletu Seniora. Kosztuje tylko 40 zł (cena aktualnie obowiązująca) i jest ważny aż przez rok. Upoważnia do nieograniczonej liczby przejazdów wszystkimi środkami warszawskiej komunikacji oraz pociągami KM i WKD w ramach Wspólnego Biletu. Nie tylko w pierwszej, ale i w drugiej strefie. Można go kupić w każdym punkcie sprzedaży biletów. Należy jednak pamiętać, że może on być zakodowany wyłącznie na spersonalizowanej Warszawskiej Karcie Miejskiej. Do tej pory z oferty skorzystało już ponad 350 tys. seniorów.

Marek Bochowicz, członek zarządu najstarszego warszawskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku im. Haliny Szwarc

Dla ponad 350 tys. uprawnionych seniorów – Bilet Seniora jest bardzo wygodną formą korzystania z usług ZTM. Można go kupić prosto i szybko, bez zbędnych formalności – to niezwykle ważne dla osób starszych. Jego ogromną zaletą jest to, że uprawnia do nieograniczonej liczby przejazdów. I to nie tylko w Warszawie. Jego drugim atutem jest cena – 40 zł.

Natomiast absolutnym hitem jest także to, że osoby po ukończeniu 70-tego roku życia, mogą podróżować bezpłatnie. Wystarczy, że mają przy sobie dokument ze zdjęciem i datą urodzenia. To bardzo ważne. Seniorom pozwala na utrzymywanie kontaktów z rodziną, znajomymi i pokazuje też, że ZTM dba o osoby, które są w „trzecim wieku”.

Kolejna grupa to bezrobotni oraz osoby w trudnej sytuacji materialnej. Bezpłatnie warszawską komunikacją miejską podróżować mogą osoby korzystające z pomocy Ośrodka Pomocy Społecznej, ale tylko te, które podpisały kontrakty socjalne, czyli umowy określające zasady współdziałania z OPS. Bezpłatnie z komunikacji korzystać mogą także bezrobotni, którzy stracili prawo do zasiłku (uprawnienie to obowiązuje tylko w dniu obowiązkowej wizyty w urzędzie).

A jak sytuacja wygląda w innych miastach?

Kraków – Na bezpłatne podróże nie mogą tam liczyć bezrobotni, a także osoby pobierające zasiłek z OPS. Zupełnie inaczej wygląda tam również oferta dla emerytów i rencistów do 70 roku życia. Emeryci i renciści w wieku od 60 do 70 lat mogą korzystać z biletu, który jest ważny przez rok. Kosztuje jednak znacznie więcej bo 94 zł i obowiązuje wyłącznie na liniach dziennych w miejskiej strefie biletowej. Renciści z kolei mogą wykupić bilet roczny za 40 zł. Jednak obowiązuje on tylko na liniach dziennych i w miejskiej strefie biletowej a ponadto… nie obowiązuje w dni powszednie w godz. 6.30 – 9.00 i 14.00 – 18.30.

Poznań – Stolica Wielkopolski nie ma żadnej oferty specjalnej .

Wrocław – Emeryci i renciści oraz osoby głuche mają prawo do podróży z biletami ulgowymi. Nie mogą jednak na to liczyć osoby niepełnosprawne w stopniu umiarkowanym. Żadnych dodatkowych uprawnień nie mają we Wrocławiu bezrobotni, osoby pobierające zasiłki, dzieci z rodzin wielodzietnych czy rodzinnych domów dziecka. Wrocław nie ma także specjalnego biletu dla seniorów, którzy nie ukończyli jeszcze 70 roku życia. 

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.