Bezpieczniej i łatwiej – ZTM Warszawa

Bezpieczniej i łatwiej

Podniesienie komfortu podróżowania, kolejne ułatwienia dla osób starszych i niepełnosprawnych, wzrost poziomu bezpieczeństwa w środkach komunikacji miejskiej, ograniczenie strat spowodowanych działaniem wandali i złodziei kieszonkowych to efekty tegorocznych działań Zarządu Transportu Miejskiego.

Skuteczne kampanie

Wspólnie ze służbami mundurowymi – Komendą Stołeczną Policji i Strażą Miejską ZTM przeprowadził w bieżącym roku dwie odsłony kampanii przeciwko wandalom i kieszonkowcom. Dzięki kampanii „Powiadom! Nie Toleruj!” znacząco wzrosła liczba zgłoszeń o zaobserwowanych aktach wandalizmu przekazywanych bezpośrednio przez pasażerów i mieszkańców. W ubiegłym roku (maj-czerwiec) na numer telefonu straży miejskiej – 986 – wpłynęły zaledwie 284 zgłoszenia, w analogicznym okresie br. ich liczba wzrosła do 551.

Spadła liczba przestępstw kryminalnych w pojazdach komunikacji miejskiej na terenie Warszawy. W 2009 roku – od stycznia do czerwca – policjanci KSP odnotowali 1436 tego typu zdarzeń, w bieżącym roku – 1223. Spadek liczby wykroczeń był zauważalny również w statystykach Straży Miejskiej. W ubiegłym roku, od 10 czerwca do 10 lipca, na obszarze objętym komunikacją miejską odnotowano 1862 zdarzenia. W analogicznym okresie podczas trwania I edycji akcji „Powiadom! Nie Toleruj!”, było ich już „tylko” 1178.

Od września br., wspólnie ze Strażą Miejską, ZTM umożliwił przekazywanie informacji o zdarzeniach zaobserwowanych w autobusach, tramwajach i przystankach autobusowych SMS-em. Pasażer może wysyłać takie informacje na specjalny numer 723 986 112.

Skoordynowane działania ZTM, policji i straży miejskiej doprowadziły także do spadku liczby kradzieży kieszonkowych. Dzięki „Nie daj się złowić” warszawiacy zwracają większą uwagę na portfele – w 2009 roku, od marca do maja, odnotowano 379 zdarzeń. W bieżącym roku, w tym samym okresie liczba kradzieży w komunikacji miejskiej zmniejszyła się o jedną piątą.

Wzrost poziomu bezpieczeństwa w komunikacji miejskiej dostrzegają jej codzienni użytkownicy. W czerwcu 2009 bardzo bezpiecznie w dziennych środkach komunikacji naziemnej czuło się 85 proc. respondentów Barometru Warszawskiego, w lipcu br. ten wskaźnik wzrósł do 89,6 proc.

Pod czujnym okiem

Nad bezpieczeństwem podróżnych korzystających z komunikacji miejskiej czuwa profesjonalna agencja ochrony. Codziennie, w godzinach 18.00 – 6.00 rano, w każdym z siedmiu rejonów miasta (zgodnych z podziałem na stare dzielnice) pracuje po dwóch pracowników ochrony, których dodatkowo wspiera „lotny” patrol. Całodobowo chronione są obiekty Parkuj i Jedź, pętle autobusowe Metro Marymont, Metro Wilanowska, Esperanto oraz węzeł komunikacyjny Młociny.

Coraz więcej pojazdów komunikacji miejskiej jest wyposażonych w kamery. Stale monitorowane są tramwaje (we wrześniu kamery były w 23 pojazdach), metro (240 wagonów), Szybka Kolej Miejska (14 pociągów) i autobusy (ponad 500 pojazdów, czyli ok. jedna trzecia całego taboru).

Komunikacja bez barier

W kończącym się roku ZTM wprowadził w środkach komunikacji miejskiej kolejne ułatwienia dla niepełnosprawnych.

Stołeczna komunikacja stała się bardziej przyjazna dla osób niewidomych i niedowidzących. Nowy standard wyposażenia pojazdów znacznie ułatwił podróżowanie. Wszystkie nowo zakupione autobusy są już wyposażane w specjalne przyciski otwierania drzwi z napisami alfabetem Braille’a. Wprowadzono również bardziej kontrastowe oznakowanie progów drzwi oraz skrajów podestów – listwami w kolorze żółtym i czarnym.

Uczestnicy Europejskich Igrzysk Olimpiad Specjalnych, które odbyły się we wrześniu w Warszawie, otrzymali specjalne wejściówki, które ułatwiły im wejście do metra. Była to zmodyfikowana Warszawska Karta Miejska, na awersie której umieszczono napis WKM alfabetem Braille’a.

W ZTM podjęto także prace związane z dalszym dostosowywaniem I linii metra do potrzeb niepełnosprawnych pasażerów. Na początku roku podpisano umowę z firmą Innova Consulting, która ma przygotować studium wykonalności inwestycji związanej z przebudową I linii metra. Ma ona objąć montaż dodatkowych wind i schodów ruchomych, wdrożenie informacji dotykowej – map i rozkładów jazdy, co zwiększy bezpieczeństwo i ułatwi poruszanie się w podziemnej kolejce osobom niepełnosprawnym. Firma przygotuje także koncepcję oznaczenia krańców peronów oraz miejsc niebezpiecznych, lepszego powiązania stacji z przystankami autobusowymi i dworcami kolejowymi, usunięcia niektórych barier występujących na stacjach i peronach, np. poprzez zmianę systemu mocowania oraz odpowiednie oznakowanie bankomatów i biletomatów. Opracowane studium wykonalności pozwoli na określenie kosztów przebudowy I linii metra. Inwestycja ma zostać sfinansowana ze środków unijnych.

W Warszawie kursuje coraz więcej autobusów, tramwajów i pociągów, dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Tramwaje

870 wagonów, w tym 59 niskopodłogowych, 150 z wyświetlaczami zewnętrznymi i wewnętrznymi, 145 z zapowiedziami słownymi, 155 z przyciskiem otwierania drzwi przez pasażera.

Autobusy

1795 autobusów, w tym 1481 niskopodłogowych i 388 z zapowiedziami słownymi, w tym:

MZA – 1362 wozy, w tym 1049 niskopodłogowych, 1055 z wyświetlaczami wewnętrznymi (zewnętrznymi – 1053), 228 z zapowiedziami słownymi, 1075 z przyciskiem otwierania drzwi

Mobilis – 214 wozów, wszystkie niskopodłogowe, wszystkie z wyświetlaczami wewnętrznymi i zewnętrznymi, 108 z zapowiedziami słownymi, wszystkie z przyciskami otwierania drzwi.

ITS Michalczewski – 110 wozów, wszystkie niskopodłogowe, wszystkie z wyświetlaczami, nie mają zapowiedzi, wszystkie z przyciskami

PKS Grodzisk – 109 wozów, 108 niskopodłogowych, 108 z wyświetlaczami, 52 z zapowiedziami słownymi, 108 z przyciskami otwierania drzwi.

Metro

240 wagonów w tym 108 nowszego typu (Alstom Konstal), wszystkie niskopodłogowe, wyposażone w zapowiedzi głosowe i wyświetlacze

SKM

17 składów, 12 niskopodłogowych, 14 z wyświetlaczami, zapowiedziami słownymi i przyciskami otwierania drzwi.

 

Lekcje bezpieczeństwa

Jednym z priorytetowych zadań realizowanych w tym roku przez ZTM było wprowadzenie lekcji wychowania komunikacyjnego w szkołach. Komunikacją publiczną jeżdżą coraz młodsi pasażerowie a rodzice nie zawsze mają czas na nauczenie dzieci zasad właściwego zachowania w komunikacji. Postanowiliśmy im w tym pomóc – ucząc najmłodszych tego, jak bezpiecznie i kulturalnie podróżować komunikacją miejską.

Przygotowania do wdrożenia programu „ABC Bezpieczeństwa” dla uczniów pierwszej klasy szkoły podstawowej rozpoczęły się w ubiegłym roku. Opracowano konspekt lekcji, w prosty i praktyczny sposób przekazujący wiedzę na temat należytego zachowania w środkach komunikacji miejskiej, na przystankach oraz peronach metra, korzystania z kasowników, używania przycisków „na żądanie” oraz tzw. ciepłego guzika, prawidłowego wsiadania i wysiadania.

Pilotażowe lekcje rozpoczęły się 19 kwietnia 2010 r. w szkołach na Pradze Północ. Do czerwca 2010 r. przeprowadzono 21 zajęć lekcyjnych. Obecnie w ZTM trwają prace nad założeniami wieloletniego programu „ABC Bezpieczeństwa”, który docelowo będzie realizowany we wszystkich dzielnicach Warszawy.

W październiku rozpoczęła się druga odsłona programu edukacyjnego pod nazwą Warszawska Linia Edukacyjna. Jest to cykl zajęć prowadzonych w tramwaju, adresowanych do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. W pierwszej edycji w zajęciach uczestniczyło 525 uczniów z 21 klas, w bieżącej z lekcji skorzysta prawie dwa tysiące uczniów z 62 klas.

ZTM przygotował w tym roku szczególny prezent dla dzieci zaczynających naukę. We wrześniu do 15 tys. uczniów klas pierwszych stołecznych szkół podstawowych trafiła książeczka „Z Bilecikiem po Warszawie” – unikatowy elementarz, w którym pokazano, jak bezpieczne dojść do przystanku, wsiadać i wysiadać z pojazdów, jak zachowywać się w środkach komunikacji miejskiej i na przystankach. Przewodnikiem w tej edukacyjnej podróży „pierwszaków” po Warszawie jest Pan Bilecik. To maskotka ZTM, którą wymyślił 10-letni miłośnik komunikacji – Jakub Szymański z Drzewicy. Wydano także specjalny plan lekcji, który trafi do wszystkich uczestników Warszawskiej Linii Edukacyjnej.

Ostatnia aktualizacja 3 czerwca 2019

MobileMS
APACHE LICENSE, VERSION 2.