Każdego dnia wprawiamy Warszawę w ruch
Dla pasażera najważniejsza jest dostępność, elastyczna oferta biletowa, bezpieczeństwo, komfort, nowoczesne, wygodne i ekologiczne pojazdy. Od trzech dekad wprawiamy w ruch stolicę, oferując jeden z najlepszych w Europie systemów komunikacyjnych dla milionów pasażerów, którzy każdego dnia poruszają się po mieście. W 2022 roku Zarząd Transportu Miejskiego obchodził 30 rocznicę działalności.
Organizacja przewozów, nadzór nad ich poruszaniem się pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego, tworzenie rozkładów jazdy, strategii komunikacyjnych, tysiące analiz danych, sprzedaż biletów, obsługa przystanków, realizacja inwestycji infrastrukturalnych dla ponad dwumilionowej metropolii, to dzień powszedni dla pracowników Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Tworzymy i nadzorujemy strukturę zapewniającą dojazd do pracy, szkół, czy miejsc aktywności i wypoczynku z bogatej oferty stolicy dla milionów pasażerów. Transport i komunikacja to druga co do wielkości pozycja w budżecie miasta – rokrocznie na kursowanie pojazdów WTP z miejskiej kasy wydawane jest ok. 2,7 mld zł.
Wszystko zaczęło się 1 stycznia 1992 roku. Nowa instytucja powstała w wyniku podzielenia ówczesnych Miejskich Zakładów Komunikacyjnych na Miejskie Zakłady Autobusowe, Tramwaje Warszawskie oraz Zarząd Transportu Miejskiego. ZTM przejął zadania związane z tworzeniem form organizacyjnych komunikacji zbiorowej odpowiadających potrzebom aglomeracji warszawskiej i prowadzeniem badań nad właściwym i sprawnym funkcjonowaniem transportu miejskiego. To był początek wieloletniej budowy zrównoważonego, zintegrowanego systemu komunikacji miejskiej, do którego doszły jeszcze, poza tramwajami i autobusami, pociągi Metra Warszawskiego i Szybkiej Kolei Miejskiej.
W ciągu trzech dekad działalności ZTM w Warszawie:
- na ulicę wyjechały niskopodłogowe autobusy, które w 2013 roku całkowicie wyparły te z wysoką podłogą. Kolejnym krokiem w rozwoju stołecznej komunikacji były autobusy nisko i zeroemisyjne – o napędzie elektrycznym i gazowym. Dzisiaj Warszawa posiada jedną z największych flot tego typu pojazdów wśród europejskich stolic. Pojawiły się buspasy, usprawniające przejazd autobusów. Teraz testowane jest nowatorskie rozwiązanie – priorytet w sygnalizacji świetlnej dla autobusów;
- mieszkańcy zaczęli korzystać z metra. Najpierw z pierwszego odcinka linii M1 od stacji Kabaty do stacji Politechnika, a następnie na pełnej trasie z Kabat do Młocin. Druga linia M2 biegnąca ze wschodu na zachód łączący z centrum Targówek, Pragę-Północ i Wolę. Każdego dnia setki tysięcy pasażerów korzystają z nowoczesnych, przestronnych i łatwo dostępnych stacji o niebanalnym wystroju. System komunikacji na bieżąco jest dostosowywany do zmieniającej się infrastruktury, tak aby linie naziemne nie dublowały się z podziemną koleją. Metro jest najszybszym połączeniem pomiędzy odległymi od siebie dzielnicami.
- podpisano tzw. kontrakt stulecia pomiędzy Tramwajami Warszawskimi a firmą Pesa na dostawę 186 tramwajów niskopodłogowych. Wcześniej pojawiły się niskopodłogowe tramwaje Konstal 112N. Kolejne dostawy nowoczesnych składów plasują Warszawę w czołówce miast europejskich posiadających nowoczesny i łatwo dostępny tabor. Teraz trwają dostawy tramwajów wyprodukowanych przez Hyundai Rotem, kontrakt opiewa na 163 pojazdy. Wraz z zakupami tramwajów idą systematyczne inwestycje infrastrukturalne, pozwalające docierać z torowiskami do coraz odleglejszych obszarów stolicy. Przykładem są trasy tramwajowe wzdłuż ulicy Powstańców Śląskich, czy trasa tramwajowa z węzła przesiadkowego Młociny przez most Marii Skłodowskiej-Curie do Winnicy na Białołęce. Niebawem rozpocznie się budowa trasy tramwajowej na Wilanów.
- ruszyła Szybka Kolej Miejska zapewniająca setkom tysięcy mieszkańców podwarszawskich miejscowości pracującym i uczącym się w Warszawie szybki i komfortowy dojazd do centrum miasta. SKM łączy gminy aglomeracji warszawskiej i pozwala w dogodny sposób dostać się do największego w kraju portu lotniczego. Dla mieszkańców Warszawy to także jeden ze środków transportu wewnątrz miasta.
- powstał system parkingów przesiadkowych Parkuj i Jedź. Obecnie, po 15 latach od rozpoczęcia ich budowy, w Warszawie jest 16 parkingów po obu stronach Wisły, zapewniających ponad 4500 miejsc. Dla posiadaczy Warszawskiej Karty Miejskiej parkowanie jest bezpłatne. Sercem systemu jest węzeł komunikacyjny Młociny, a w nim nowoczesna centrala zarządzania parkingami. To dogodność i zachęta dla pasażerów, aby pozostawiali samochody na obrzeżach miasta, a do centrum jechali Warszawskim Transportem Publicznym.
- rozwinęła się sieć autobusowych linii lokalnych „L”, dowożących mieszkańców gmin aglomeracji do przystanków przesiadkowych. Dzięki temu mogą kontynuować podróż pociągiem lub autobusem dojeżdżającym do Warszawy. Integralność systemu zapewnia honorowanie biletów ZTM oraz jednolite malowanie i oznakowanie pojazdów z charakterystycznym logiem Warszawskiego Transportu Publicznego. Dla zapewnienia komfortu i niezbędnych standardów wszystkie pojazdy przewoźników są certyfikowane przez ZTM.
- rozpoczęła się miejska rewolucja rowerowa. ZTM wprowadził na ulice Warszawy system wypożyczalni rowerów miejskich Veturillo, który w kolejnych latach rozrastał się i zyskiwał coraz większą liczbę użytkowników. Dzisiaj to popularny sposób na przemieszczanie się po mieście na krótkich dystansach.
- stanęły nowe wiaty przystankowe budowane w trzech typach, tzw. wiata seryjna, konkursowa oraz konserwatorska. Ten ostatni typ montowany jest w reprezentacyjnych lub będących pod opieką konserwatorską rejonach Warszawy. Ustandaryzowany i nowoczesny wygląd wiat przyczynił się do znacznej poprawy wizerunku miasta. W kolejnych latach uzupełnieniem projektu „Przystanek komunikacji miejskiej” stał się na najbardziej uczęszczanych przystankach System Informacji Pasażerskiej. SIP informuje pasażerów o godzinie przyjazdu najbliższych autobusów i tramwajów – komunikaty pokazywane są na elektronicznych wyświetlaczach.
- wprowadzono nowy system biletowy z Warszawską Kartą Miejską jako nośnikiem biletów długookresowych, nową taryfą oraz sposobem pobierania opłaty za przejazdy. Ułatwienie płatności poprzez wgrywanie biletów długookresowych na WKM przyczyniło się do wzrostu popularności komunikacji miejskiej. Zmiany objęły także infrastrukturę. Na liniach metra kolejno otwierały się nowe Punkty Obsługi Pasażerów, na ulicach stanęły biletomaty. Dziś kupienie biletu jest możliwe we wszystkich pojazdach Warszawskiego Transportu Publicznego (z wyjątkiem metra). Dzięki rozwojowi technologii pasażerowie mogą kupować bilety za pomocą aplikacji na telefon. Natomiast za pomocą strony e-POP mieszkańcy mogą złożyć wniosek o wyrobienie WKM i zlecić przesłanie jej do domu.
- integralność transportu publicznego w aglomeracji warszawskiej potwierdziło wprowadzenie Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD. Posiadacze biletów, od dobowego wzwyż, mogą swobodnie podróżować nie tylko pojazdami Warszawskiego Transportu Publicznego, ale także Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. To duże ułatwienie i zachęta do korzystania z publicznego transportu.
- dbałość o pasażera, jego komfort oraz przywiązanie komunikacji miejskiej potwierdziliśmy szeregiem ulg społecznych. To Karta Warszawiaka, premiująca osoby mieszkające i płacące podatki w stolicy, ulga dla rodzin wielodzietnych, Bilet Seniora, bezpłatne przejazdy dla seniorów, honorowych dawców krwi, Karta Ucznia zapewniająca bezpłatne przejazdy dla uczniów stołecznych szkół podstawowych, oferta Warszawa+ dzięki której mieszkańcy aglomeracji mogą kupować tańsze bilety długookresowe (różnicę w cenie pomiędzy Biletem Metropolitalnym a standardowym pokrywa samorząd gminy, która podpisała umowę z ZTM).
Jak widać przez ostatnich 30 lat warszawski transport publiczny zmienił się diametralnie. Nie sposób wymienić wszystkich elementów i działań, które wpłynęły na jego rozwój ale warto docenić, jak olbrzymie, pozytywne zmiany zaszły w codziennym podróżowaniu warszawianek i warszawiaków do pracy, szkoły czy miejsc wypoczynku. Odzwierciedlają to przede wszystkim ich opinie – ponad 90 proc. pasażerów pozytywnie ocenia warszawski transport publiczny.
Przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Zarząd Transportu Miejskiego to jednostka miejska integrująca i wytyczająca kierunki rozwoju stołecznej komunikacji miejskiej. Powstała na gruzach archaicznej struktury, aktywnie i z sukcesami przyczyniła się do rozwoju i wzrostu znaczenia gospodarczego Warszawy w ciągu ostatnich 30 lat. Skomplikowana struktura systemu komunikacji miejskiej to swoisty krwiobieg miasta, łączący osiedla, miejsca pracy, odpoczynku, aktywności. – Utrzymujemy Warszawę w ruchu, a w ciągu minionych dziesięcioleci pomogliśmy stolicy Polski stać się miastem tętniącym życiem przez 24 godziny, otwartym na mieszkańców i ich potrzeby – mówi Katarzyna Strzegowska, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. – Oddając do użytkowania kolejne stacje i odcinki metra czy torowiska oraz analizując potoki pasażerskie zapewniamy szybką sieć połączeń dostosowaną do potrzeb wszystkich, także osób z ograniczoną mobilnością.
Niewątpliwie rozwój komunikacji miejskiej wpływa na poprawę jakości powietrza. Stały wzrost jakości usług, wymiana pojazdów na nowoczesne, niskopodłogowe, klimatyzowane przyciągają kolejnych pasażerów. Stolica posiada największą, najbardziej dostępną i ekologiczną flotę autobusową w Polsce, a dostęp do sieci komunikacyjnej nigdy nie był tak powszechny na terenie całej metropolii. Dziś Warszawski Transport Publiczny to 335 linii autobusowych, tramwajowych i kolejowych – więcej o 70 proc. niż na początku lat dziewięćdziesiątych. Codziennie na ulicach i torach jest ponad 2,6 tys. pojazdów, które miesięcznie przejeżdżają prawie 20 mln kilometrów czyli ponad 60 proc . więcej niż 30 lat temu.
Zarząd Transportu Miejskiego ma swój udział w rozwoju gospodarki miasta i jego sukcesach w rankingu europejskich stolic.
Przed nami wyzwania na kolejne lata a nawet dekady. Warszawa nadal się rozbudowuje, powstają nowe osiedla mieszkaniowe. Do stolicy sprowadzają się nowi mieszkańcy, dla których przygotowujemy ofertę transportową, aby mogli komfortowo, szybko i bezpiecznie przemieszczać się po mieście. O sukcesie ZTM może świadczyć ponad miliardowa liczba podróży komunikacją miejską w roku przed wybuchem pandemii Covid.
Pomimo wyzwań, jakie stanęły przed nami w epidemicznych latach 2020 i 2021, pokazaliśmy, że ZTM jest instytucją godną zaufania, niezawodną i niezwykle ważną w kształtowaniu miasta i jego rozwoju. Udowodniliśmy, że potrafimy dostosować ofertę przewozową do nowych, nieoczekiwanych okoliczności, reagować na zmieniające się trendy i potrzeby mieszkańców.
Pandemia Covid wywołała szok i zmieniła nasze spojrzenie na wiele obszarów gospodarki. Tempo powrotu do życia społecznego, aktywności gospodarczej może być różne; zapewne w jednych obszarach wolniejsze, w innych szybsze. Działalność ZTM jest gwarancją zrównoważonego transportu w Warszawie, jego integracji dla lepszego rozwoju miasta, skomunikowania z nim wszystkich, nawet najbardziej odległych obszarów metropolii. Przyczyniają się do tego kolejne inwestycje, m.in. budowa nowych odcinków metra, linii tramwajowych oraz dostawy kolejnych nowoczesnych i ekologicznych pojazdów.
Serdecznie dziękujemy wszystkim pracownicom i pracownikom, którzy przez ostatnie 30 lat wprawiali w ruch Warszawę i czynili ją dla każdego miastem lepszym, funkcjonalniejszym oraz bezpieczniejszym.
Tradycyjnie, trzydziestą rocznicę ślubu nazywa się perłową. Czy Zarząd Transportu Miejskiego jest perłą w koronie Miasta Stołecznego Warszawy? Z pewnością jest solidnym filarem, na którym m.in. opiera się rozwój stolicy i jednym z autorów sukcesu w pozytywnym postrzeganiu Warszawy jako nowoczesnego miasta przez jej mieszkańców oraz odwiedzających.