informacje prasowe - informacje - ZTM Warszawa

Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Veturilo ma już 6 lat

Veturilo ma już 6 lat

Kiedy startował miał 57 stacji, z których można było wypożyczyć blisko tysiąc jednośladów. Dziś system Warszawskiego Roweru Publicznego to ponad 350 stacji i 5200 rowerów. Veturilo kończy sześć lat i wciąż bije rekordy popularności. System był wdrażany przez Zarząd Transportu Miejskiego, później przeszedł pod „skrzydła" Zarządu Dróg Miejskich.

Kiedy sześć lat temu po raz pierwszy, na Krakowskim Przedmieściu wsiadłam na rower Veturilo byłam przekonana, że system będzie cieszył się powodzeniem. Dziś mogę śmiało powiedzieć, że to przedsięwzięcie nie tylko okazało się wielkim sukcesem, ale też zrewolucjonizowało sposób myślenia o poruszaniu się po Warszawie. Widać to po frekwencji naszych miejskich rowerów, ale też stale rosnącej liczbie cyklistów i dróg rowerowych – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.

Rowery Veturilo w ciągu sześciu lat trwale wpisały się w transportowy krajobraz Warszawy. To właśnie dzięki nim nastąpił prawdziwy jednośladowy przełom. 

Dziś wydaje się, że system Warszawskiego Roweru Publicznego funkcjonował od zawsze. Tymczasem świętuje „dopiero” swoje szóste urodziny – zauważa Renata Kaznowska i dodaje – W tej chwili w systemie Veturilo zarejestrowanych jest już ponad 700 tysięcy użytkowników. To właśnie z myślą o nich, ale też o innych cyklistach rokrocznie rozwijamy sieć dróg rowerowych. Ten rok będzie pod tym względem rekordowy.

W tej chwili system Warszawskiego Roweru Publicznego obejmuje ponad 350 stacji i 5200 rowerów oraz ponad 700 tysięcy użytkowników. Czyni go to piątym co do wielkości tego typu systemem w skali Europy. Veturilo sukcesami wyróżnia się na tle innych. Już w 2013 roku magazyn „US Today" nazwał go jednym z najlepszych na świecie, tuż obok systemów w takich miastach jak Barcelona, Bruksela czy też Paryż. Na tle innych, stolicę wyróżnia także obecność wielu różnych typów rowerów oraz fakt, że pierwsze 20 minut wypożyczenia jest darmowe. Oprócz zwykłych miejskich jednośladów użytkownicy mają do swojej dyspozycji 100 rowerów elektrycznych, 45 tandemów oraz 60 rowerków dla dzieci – to pierwsza tego typu wypożyczalnia na świecie.

Rekord goni rekord

Każdy następny rok działania systemu to kolejne rekordy. Tylko w tym sezonie, tj. od 1 marca do dziś, rowery wypożyczono już ponad 4 miliony razy, a od startu systemu w 2012 roku aż 17 milionów razy. Oznacza to, że każdego dnia rowery Veturilo wypożyczane są przez warszawiaków średnio 12,5 tys. razy. W maju tego roku po raz pierwszy w historii przekroczona została bariera miliona wypożyczeń w ciągu jednego miesiąca. Do dziś jest to wynik rekordowy. Dla porównania w tym samym miesiącu 2017 roku wypożyczeń było 840 tysięcy Z kolei niedoścignionym dniem pozostaje 15 kwietnia 2018 r. Rowery były wtedy wypożyczane blisko 50 tys. razy, czyli 34 razy więcej niż wynosi średnia dzienna. Średnio jedno wypożyczenie trwa 23 minuty i 18 sekund, a niezmiennie od lat najpopularniejszą stacją pozostaje al. Niepodległości – Batorego.

Co ciekawe, użytkownicy Veturilo to nie tylko mieszkańcy Warszawy. W systemie zarejestrowane są tysiące osób z różnych części Polski, a także obywatele 171 innych krajów świata.

Od ubiegłego roku wszyscy mają do dyspozycji nowe stacje wyposażone w terminale z ekranami dotykowymi i obsługą kart zbliżeniowych, pompkę rowerową oraz diodę, sygnalizującą możliwość wypożyczenia danego roweru. Działa również aplikacja mobilna, która umożliwia m.in. szybkie wypożyczenie roweru poprzez skanowanie kodu QR.

Rekordowy sezon inwestycji rowerowych

W Warszawie trwa boom inwestycji rowerowych. Na początku lipca oddany do użytku został potężny węzeł rowerowy na Wyścigach, a pod koniec miesiąca wyczekiwana droga rowerowa wzdłuż ul. Jagiellońskiej. Obecnie w budowie i remoncie jest łącznie blisko 100 kilometrów infrastruktury dla rowerzystów. Trasy powstają m.in. wzdłuż ul. Puławskiej, Wiertniczej, czy Radzymińskiej. Standardem jest już, że infrastruktura rowerowa jest budowana też w ramach kompleksowych prac związanych z przebudową ulic. Dzięki temu budowane są obecnie drogi m.in. wzdłuż ul. Głębockiej, Łodygowej czy Żołnierskiej.

W ciągu trzech lat w stolicy, dzięki środkom unijnym, powstanie blisko 70 km wysokiej jakości infrastruktury dla jednośladów. Dodatkowo w całej metropolii warszawskiej, w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, realizowanych jest budowa ponad 300 km dróg rowerowych.

System coraz większy i coraz lepszy

System Warszawskiego Roweru Publicznego Veturilo powstał i funkcjonuje dzięki Miastu Stołecznemu Warszawa. Kolejne stacje powstają na wniosek mieszkańców dzięki zaangażowaniu finansowemu dzielnic. W zeszłym roku dzięki temu dodatkowe stacje pojawiły się m.in. na Wilanowie, na Bemowie i we Włochach. Obecnie w planach są nowe punkty wypożyczeń na Bielanach, w Rembertowie i na Ursynowie. W rozwój systemu na terenie stolicy wkład mają też prywatni sponsorzy, którzy finansują 30 stacji i 369 rowerów.

Stale rozwijana jest również współpraca z gminami ościennymi. W pełni kompatybilne z Veturilo są systemy wypożyczalni w Piasecznie, Pruszkowie oraz Konstancinie. Jeszcze w sierpniu ruszyć ma pilotażowy program Otwockiego Roweru Miejskiego. Również ten system będzie spójny z Veturilo tj. użytkownicy będą mieli możliwość wypożyczenia oraz zwrotu roweru nie tylko na terenie swojego miasta lecz również w Warszawie.

–  Rower miejski cieszy się w Warszawie niesłabnącą popularnością. Chcemy, żeby za ilością szła również jakość. Poziom usług świadczonych przez operatora systemu jest przez nas regularnie kontrolowany. Jesteśmy otwarci na uwagi mieszkańców – mówi Łukasz Puchalski, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

opublikowano 2 sierpnia 2018r.
ostatnia aktualizacja 2 sierpnia 2018r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Zakochaj się w Warszawie razem z WTP

Zakochaj się w Warszawie razem z WTP

A gdyby tak rzucić wszystko i ruszyć …nie, nie w Bieszczady a w podróż po Warszawie, choćby na kilka godzin, w jedno letnie popołudnie? Oczywiście, najlepiej wykorzystać do tego Warszawski Transport Publiczny. Jeśli ktoś myśli, że już wszystko w stolicy widział i zwiedził i nic go nie zaskoczy, to jest w błędzie. Im dłużej będziemy podróżować po kolejnych dzielnicach, tym więcej fantastycznych miejsc odkryjemy. Dla wszystkich, którzy lubią rywalizować i przy okazji sprawdzać swoją wiedzę, mamy znakomitą wiadomość. Tego lata można wziąć udział w Warszawskiej Grze Komunikacyjnej i podróżując - jednocześnie zwiedzać. W najnowszym numerze iZTM przedstawiamy zasady uczestnictwa w tej zabawie. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską