Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Nieczytelną Kartę Miejską trzeba wymienić

Nieczytelną Kartę Miejską trzeba wymienić

Do ZTM zgłosił się pasażer twierdząc, że niesłusznie otrzymał wezwanie do zapłaty. Biletu nie można było odczytać na urządzeniu kontrolerskim. Zdarzenie to zostało przeanalizowane. Kontroler zachował się prawidłowo.

Kontroler biletów został poproszony o złożenie raportu ze zdarzenia. Ponadto sprawdzona została historia Karty pasażera.

Pasażer kontrolowany był we wtorek, 29 sierpnia, w autobusie linii 178. Podając kontrolerowi Warszawską Kartę Miejską pasażer powiedział, że nie uda się jej odczytać w czytniku kontrolerskim. Musiał więc być świadomy, że jest ona wadliwa. Karta pasażera faktycznie nie dała odczytu, dlatego pracownik poprosił towarzyszącego mu kontrolera o sprawdzenie biletu w swoim urządzeniu. Ponownie odczyt był niemożliwy. Mimo, że Karta Miejska była odczytywana przez kasownik, który wskazał, że nie upłynął termin ważności biletu, kontroler słusznie podjął decyzję o wystawieniu wezwania do zapłaty.

Urządzeniem przeznaczonym do kontroli biletów jest wyłącznie czytnik kontrolerski. Kasownik odczytuje jedynie datę ważności biletu, nie weryfikuje natomiast rodzaju i typu biletu. Na podstawie odczytu w kasowniku kontroler biletów nie jest w stanie stwierdzić jaki bilet pasażer posiada, a tym samym czy posiada on uprawnienia do korzystania z takiego biletu. Może się bowiem zdarzyć, że na karcie zakodowany został bilet ulgowy czy Bilet Seniora, a pasażer nie posiada odpowiednich uprawnień.

Przeanalizowana została również historia Karty Miejskiej pasażera. Wielokrotnie dochodziło do nieudanej próby aktywacji nowo zakupionych biletów, jak również nieudanego odczytu aktywowanych biletów w bramce metra. Czy pasażer był już wcześniej kontrolowany? Ze względu na błąd Karty nie ma możliwości sprawdzenia tego, jednak pasażer był świadomy, że urządzenie kontrolerskie jej nie odczytuje. W takiej sytuacji pasażer - bez ponoszenia dodatkowych kosztów - powinien wymienić wadliwy nośnik.

W związku z nieprawidłowym działaniem Karty, kontroler słusznie wystawił wezwanie do zapłaty. Pasażer powinien udać się do jednego z Punktów Obsługi Pasażera ZTM w celu wyjaśnienia sytuacji. Zarząd Transportu Miejskiego musi otrzymać wadliwy nośnik, aby wyjaśnić przyczyny niesprawności. Jeżeli pasażer posiada bilet i uprawnienia do korzystania z danego typu biletu, a Karta nie została uszkodzona mechanicznie, pasażer nie poniesie kosztów wymiany, a opłata dodatkowa zostanie anulowana.

opublikowano 30 sierpnia 2017r.
ostatnia aktualizacja 30 sierpnia 2017r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Bezpieczny mały pasażer

Bezpieczny mały pasażer

Każdego dnia w Warszawskim Transporcie Publicznym spotykamy pasażerów, którzy w komunikacji miejskiej powinni cieszyć się specjalnymi względami: osoby starsze, osoby z niepełnosprawnościami czy rodziców z małymi dziećmi. Właśnie tej grupie pasażerów poświęcamy lipcowy numer naszego biuletynu. Naszą wspólną troską powinno być zapewnienie im bezpiecznego i możliwie wygodnego korzystania z pojazdów WTP. Rodzice natomiast sami muszą pamiętać o kilku ważnych zasadach, dzięki którym ich podróż będzie spokojna, a dziecko bezpieczne. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską