Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

informacje prasowe

Autobusy i tramwaje coraz punktualniejsze

Autobusy i tramwaje coraz punktualniejsze

W 2016 roku ponad 94 proc. kursów autobusowych i prawie 92 proc. tramwajowych zostało zrealizowanych zgodnie z rozkładem jazdy. W ciągu ostatnich 10 lat liczba punktualnych kursów autobusowych wzrosła o 11 proc. a tramwajowych – o ponad 4 proc.

W ubiegłym roku 94,06 proc. kursów zrealizowanych przez autobusy i 91,98 proc kursów tramwajowych było punktualnych.

W porównaniu z dwoma wcześniejszymi latami, regularnie wzrasta liczba punktualnych kursów autobusowych, a w przypadku tramwajów, po niewielkim spadku w 2015 roku, ponownie odnotowano wzrost liczby kursów zrealizowanych zgodnie z rozkładem jazdy. W 2014 roku autobusy wykonały punktualnie 90,18 proc. kursów, a rok później – 93,28 proc. Tramwaje w 2014 roku podjeżdżały punktualnie na przystanki w 93,55 proc. przypadków, a w 2015 roku – w 90,3 proc.

Poprawę punktualności najwyraźniej widać w dłuższym przedziale czasowym. 10 lat temu dla autobusów odnotowano 83,04 proc. punktualnych kursów, a dla tramwajów – 87,67 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem, oznacza to 11-proc. wzrost dla  autobusów i ponad 4-proc. dla tramwajów.

Na zdecydowany wzrost punktualności komunikacji autobusowej miały wpływ m.in. regularne kontrole prowadzone przez ZTM oraz zwiększenie długości buspasów (w 2006 roku były wytyczone na ok. 14 km dróg, a w 2016 roku – na prawie 50 km).  Dodatkowo, od kilku lat linie o długich trasach są zastępowane kilkoma kursującymi na krótszych dystansach, co ogranicza wpływ utrudnień drogowych na regularność i punktualność kursów.

Sposób kontroli punktualności komunikacji miejskiej  zależy od rodzaju pojazdu. W przypadku tramwajów pomiary punktualności wykonywane są automatycznie za pomocą systemów informatycznych.

Punktualność autobusów sprawdzają pracownicy  Zarządu Transportu Miejskiego. Kontrolują oni czas odjazdu autobusów z wybranych przystanków. Często – ze względu na duże natężenie ruchu – są to przystanki zlokalizowane w centrum Warszawy oraz przystanki wybierane na podstawie zgłoszeń pasażerów.

Za punktualny uznaje się kurs, gdy pojazd odjeżdża z przystanku w przedziale czasowym od jednej minuty przed czasem rozkładowym do trzech minut po czasie rozkładowym. Zarząd Transportu Miejskiego nalicza przewoźnikom kary finansowe za kursy niepunktualne z ich winy.

opublikowano 10 lutego 2017r.

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Zima w komunikacji - dawniej i dziś

Zima w komunikacji - dawniej i dziś

- Każdego roku przed sezonem zimowym przygotowujemy dwa zlecenia na wypadek intensywnych opadów śniegu, jedno dla komunikacji autobusowej, a drugie – tramwajowej. W przypadku autobusów cały obszar objęty komunikacją ZTM został podzielony na rejony, którymi „opiekują się” pracownicy ZTM i operatorów. Dla tramwajów – w zależności od czynników atmosferycznych – zakładamy możliwość wprowadzenia stanu zagrożenia lub krytycznego. Może to wiązać się z wyłączeniami ruchu na wybranych odcinkach – wyjaśnia szef Działu Nadzoru Przewozów ZTM Grzegorz Strzelczyk. Tematem numeru lutowego iZTM są zimy w komunikacji, zarówno te obecne – lekkie i nieuciążliwe, jak i te minione – bardzo mroźne i śnieżne.  więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską