Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

aktualności

Wymiana szyn na I linii metra

Wymiana szyn na I linii metra

Uwaga, możliwe utrudnienia na trasie I linii metra związane z wymianą szyn! Do 15 grudnia Metro Warszawskie będzie wymieniać w przerwach nocnych około 3 km szyn. W ciągu dnia pociągi będą zwalniać na niektórych odcinkach i na dojazdach do nich.

Łącznie do wymiany przewidziano 2850 m szyn. Prace będą prowadzone w obu torach linii M1, etapowo na następujących odcinkach:

  1. tor T1 dla ruchu w kierunku Młocin
  • na szlaku pomiędzy stacjami Wilanowska i Wierzbno,
  • na szlaku pomiędzy stacjami Racławicka i Pole Mokotowskie,
  • na stacji Politechnika,
  • na szlaku pomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska,
  • na stacji Dworzec Gdański.
  1. tor T2 dla ruchu w kierunku Kabat
  • na szlaku pomiędzy stacjami Imielin i Stokłosy,
  • na szlaku pomiędzy stacjami Stokłosy i Ursynów,
  • na stacji Ursynów,
  • na szlaku pomiędzy stacjami Pole Mokotowskie i Politechnika,
  • na szlaku pomiędzy stacjami Centrum i Świętokrzyska,
  • na szlaku pomiędzy stacjami Ratusz Arsenał i Dworzec Gdański.

Prace przygotowawcze do wymiany już trwają. Na terenie STP Kabaty przygotowywane są poszczególne odcinki nowych szyn. Rozpoczęto rónież wwożenie szyn do tunelu i rozkładanie ich w lokalizacjach przewidzianych wymian.

Zasadnicze prace w tunelu związane z wymianą szyn mogą być wykonywane tylko podczas nocnych 3 godzinnych przerw technicznych. W nocy z 23 na 24 maja rozpoczęły się prace na pierwszym z odcinków, na szlaku pomiędzy stacjami Stokłosy i Ursynów w torze T2.

Wymiana szyn, w związku z koniecznością wyłączenia napięcia w 3 szynie, prowadzona jest wyłącznie w czasie przerw nocnych.

Jako nowe szyny wstawia się szyny o długości 120 m lub ich krotności. Konieczny do wymiany odcinek szyny (też 120-metrowy) jest wycinany, a w jego miejsce zaś wstawiany nowy i łączony z istniejącymi szynami za pomocą tzw. złączy awaryjnych.

W związku z tym, że czas wyłączenia napięcia wynosi około 3 godzin, a efektywny czas pracy jest jeszcze krótszy podczas jednej nocnej zmiany wykonuje się tylko jeden odcinek 120-metrowy. Dopiero podczas kolejnych nocy wymienione odcinki szyn spawane są w całość. Średnio co 100 ÷ 120 metrów wykonuje się dodatkowo złącze klejono – sprężone jako niezbędny element w systemie sterowania ruchem.

Z uwagi na fakt, że występuje różnica wysokości pomiędzy fragmentem nowej szyny a starą, ze względu na bezpieczeństwo ruchu konieczne jest wprowadzenie ograniczenia prędkości do 15 km/h. W ciągu kolejnej przerwy nocnej odcinki wymienionych szyn są ze sobą spawane w całość, co pozwala sukcesywnie zwiększać prędkość do 40 km/h.

Po przeprowadzonej wymianie badana jest geometria odcinka toru, na którym wymieniono szyny i po wykonaniu niezbędnych regulacji toru przywraca się obowiązującą prędkość na danym odcinku. Ostatnim etapem jest szlifowanie szyn. Wykonawca zobligowany jest do takiego prowadzenia prac, aby maksymalnie skrócić utrudnienia związane z ograniczeniami prędkości na poszczególnych odcinkach i jak najszybciej realizować kolejne etapy wymian.

Jedynymi przewidzianymi utrudnieniami będą wprowadzane tymczasowe ograniczenia prędkości w miejscach gdzie prowadzona była wymiana torowiska, może to powodować wydłużony czas przejazdu oraz dłuższe postoje pociągów na stacjach.

opublikowano 24 maja 2018r.
ostatnia aktualizacja 25 maja 2018r.

zaplanuj podróż

kalandarz
RODO w ZTM kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Metro zmienia Warszawę

Metro zmienia Warszawę

Metro ma „właściwości miastotwórcze”. Dzielnice Warszawy, do których dociera, rozwijają się szybciej, przyciągają biznes i nowych mieszkańców. Tak było na Ursynowie i Bielanach, to samo dzieje się na Woli oraz Pradze, dlatego naszym Czytelnikom postanowiliśmy przybliżyć, co zmieniło się w stolicy po wybudowaniu centralnego odcinka II linii metra. więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską