Uwaga! Ta strona wykorzystuje pliki Cookie! Szczegółowe informacje znajdą Państwo w polityce prywatności. Akceptuję politykę.

aktualności

Ostatnia faza zabezpieczeń

Ostatnia faza zabezpieczeń

Zarząd Transportu Miejskiego wprowadzi 12 stycznia trzecią i ostatnią fazę zabezpieczeń systemu biletowego. Uniemożliwi to ostatecznie nielegalne kodowanie biletów na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Bilety z nielegalnych źródeł nie będą obsługiwane przez system, dzięki czemu będzie można je bardzo szybko i bezbłędnie namierzyć.

Zabezpieczenie systemu polega na tym, że każdy bilet, który jest na karcie zakodowany w autoryzowanym punkcie sprzedaży, czyli np. w Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM, w punkcie sieci Mennica lub ASEC czy w automatach biletowych, posiada specjalny elektroniczny certyfikat legalności. Od kilku miesięcy wszystkie urządzenia kodują bilety już z tymi certyfikatami.

12 stycznia wyłączona zostanie obsługa kontraktów bez certyfikatów. Oznacza to, że bilety bez nich nie zostaną odczytane ani przez kasowniki, ani przez bramki w metrze ani przez czytniki kontrolerów.

Wszyscy pasażerowie którzy nabyli swoje bilety w okresie po 1 sierpnia 2014 r. w legalnym punkcie sprzedaży, mają automatycznie swój bilet odpowiednio zabezpieczony i nie muszą obecnie już nic robić. Nie dotyczy to jednak osób, które swój bilet (Seniorzy, dzieci z rodzin z trójką dzieci), bądź uprawnienie do bezpłatnych przejazdów (np. Honorowi Dawcy Krwi) kupiły lub zakodowały przed 1 sierpnia.

Nie oznacza to jednak konieczności wymiany kart! Osoby posługujące się legalnymi Biletami Seniora, których ważność upływa w pierwszej połowie przyszłego roku nie powinny czekać z zakupem nowego kontraktu do wygaśnięcia tego obecnie posiadanego. Zakup nowego biletu jeszcze w grudniu pozwoli zabezpieczyć kartę i umożliwić normalne jej odczytywanie przez wszystkie urządzenia (kasowniki, bramki w metrze, czytniki kontrolerskie) a jednocześnie korzystanie z biletu przez kolejny rok.

Osoby niepełnosprawne korzystające z uprawnień do bezpłatnych przejazdów oraz osoby korzystające z pomocy OPS lub WCPR również nie muszą wymieniać kart. Wystarczy, że zgłoszą się w najbliższym czasie do POP przy ul. Żelaznej ze swoją WKM w celu zakupu nowego biletu albo przekodowania dotychczasowego biletu lub uprawnienia na posiadające certyfikat legalności.

 

Zasady postępowania w celu nadania elektronicznego certyfikatu legalności, dla poszczególnych typów biletów lub uprawnień:

1.     Bilet zakupiony (zakodowane uprawnienie) po 1 sierpnia b.r. (30-, 90-dniowy, dla dzieci z rodzin z trójką dzieci za 99,00 zł, seniora, i wszystkie uprawnienia do bezpłatnych przejazdów w tym również rodziny wielodzietne)

Wszyscy pasażerowie, którzy nabyli swoje bilety (uprawnienia) w okresie po 1 sierpnia 2014 r. w legalnym punkcie sprzedaży, mają automatycznie swój bilet odpowiednio zabezpieczony i nie muszą wykonywać żadnych dodatkowych czynności.

2.     Seniorzy posiadający bilet kupiony przed 1 sierpnia 2014 roku (termin ważności biletu kończy się w pierwszej połowie 2015 roku)

Osoby posiadające na swojej karcie miejskiej Bilet Seniora zakodowany przed 1 sierpnia mogą jeszcze w grudniu przedłużyć jego ważność w najbliższym kiosku, biletomacie lub innym wybranym Punkcie kodującym bilety. Po 11 stycznia uwierzytelnienie karty może nastąpić tylko w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.

Osoby, które nie chcą kupować biletu mogą w POP-ie zakodować kontrakt z tym samym terminem ważności jak ten, który mają na karcie.

3.     Bilet za 99,00 zł dla dzieci z rodzin posiadających troje dzieci kupiony przed 1 sierpnia b.r.

Przychodząc do Punktu Obsługi Pasażerów należy zabrać ze sobą prawidłowo wypełniony wniosek o wydanie hologramu dla rodzin posiadających troje dzieci, karty miejskie oraz dokumenty potwierdzające rozliczenie podatku od osób fizycznych za rok ubiegły dla obydwojga wnioskodawców (lub jednego gdy jest samotnie wychowujący). Dokonując zakupu kolejnego biletu, na karcie zostaną wgrane certyfikaty legalności, które umożliwią odczytanie biletu przez wszystkie urządzenia (kasowniki, bramki w metrze, czytniki kontrolerskie).

Osoby, które nie chcą kupować biletu mogą w POP-ie zakodować kontrakt z tym samym terminem ważności jak ten, który mają na karcie.

4.     Uprawnienie do bezpłatnych przejazdów zostało zakodowane na karcie przed 1 sierpnia b.r.

Osoby uprawnione do bezpłatnych przejazdów (np. 70-latkowie, honorowi dawcy krwi, osoby niepełnosprawne, korzystające w pomocy OPS lub WCPR) powinny zgłosić się w najbliższym czasie do Punktu Obsługi Pasażerów przy ul. Żelaznej  ze swoją WKM oraz wnioskiem o przedłużenie uprawnień na kolejny okres, lub przekodować uprawnienie z tym samym terminem ważności.

5.     Wejściówki do metra zakodowane przed 1 sierpnia b.r.

Osoby korzystające z wejściówek do metra zakodowanych na karcie miejskiej mają do dyspozycji kartonikowe bezpłatne wejściówki wielokrotnego użytku umieszczone w dystrybutorach umieszczonych przy bramkach biletowych na każdej stacji metra. Osoby te mogą również, w dogodnym terminie, zgłosić się do najbliższego Punktu Obsługi Pasażerów w celu zakodowania wejściówki do metra.

6.     Nie zakodowano na karcie kontraktu w II półroczu 2014 r.

Jeżeli ktoś nie kupował biletu na karcie w II półroczu 2014 r., do 11 stycznia będzie mógł kupić go i zakodować w dowolnym punkcie kodującym bilety ZTM (biletomat, kiosk, Punkt Obsługi Pasażerów ZTM). Od 12 stycznia na takiej karcie bilet można będzie zakodować jedynie w Punktach Obsługi Pasażerów ZTM.

 

ZOBACZ NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

opublikowano 5 grudnia 2014r.
ostatnia aktualizacja 5 stycznia 2015r.

zaplanuj podróż

kalandarz
kanał rss ZTM w mediach społecznościowych

newsletter

Komunikacja miejska oczami dzieci

Komunikacja miejska oczami dzieci

Jeżdżąc każdego dnia komunikacją miejską, nawet nie zastanawiamy się nad tym, jak skomplikowany i fascynujący jest to system. Pewne rzeczy są dla dorosłych oczywiste, jak to, że tramwaj jeździ po szynach, czy to, że trzeba kasować bilety. A gdyby tak spojrzeć na komunikację miejską oczami dzieci i zastanowić się, dlaczego nie wolno przewozić krowy metrem (bo niby właściwie, czemu)? Albo dlaczego jazda tramwajem w deszczu może być niebezpieczna? Albo czym zajmuje się kowboj i co może mieć wspólnego z Warszawą? więcej

Inwestycje i programy współfinansowane przez Unię Europejską